Ansök om en ny adress

När du flyttar behöver du adressändra via Skatteverket. Bygger du ett hus behöver du kontakta kommunen för att få en adress till ditt nya hem.

Adressändring

När du har adressändrat slår ändringen igenom hos de flesta myndigheter, banker och försäkringsbolag. Kom ihåg att adressändra när du flyttar så att räddningstjänst, polis och ambulans har rätt adress.

Gör din adressändring via skatteverketlänk till annan webbplats

Ansök om adress för nytt hus

Bygger du ett nytt hus ska du kontakta kommunen efter att lägeskontrollen har gjorts för att få en adress.





När kommunen beslutat om en ny eller ändrad adress skickar vi det till dig som är fastighetsägare.

Registrera lägenhetsnummer

När det finns fler lägenheter på samma adress ska varje lägenhet få ett lägenhets­nummer som talar om vart i byggnaden bostaden finns.

För att kunna få ett lägenhetsnummer måste byggnaden vara registrerad och ha en adress. Fastighetsägarna ska meddela uppgifterna om byggnadens lägenheter, vid nybyggnation eller ombyggnad av befintlig byggnad till kommunen.

Den information som behövs är lägenhetsnummer, boarea, antal rum, kökstyp, lägenhetskategori samt om det är gemensamt kök. Lantmäteriet ansvarar för registret men kommunen uppdaterar det med den information som fastighetsägarna lämnar.

Syftet med ett lägenhetsregister är att man enkelt ska kunna ta fram statistik om Sveriges hushåll och bostäder.

Fyll i blankett för att registrera lägenhetsnummerPDF

Läs mer om lägenhetsregistret på Lantmäteriets webbplatslänk till annan webbplats

Upp

På jarfalla.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?