Mälar­banan

Trafikverket bygger ut järnvägen mellan Tomteboda och Kall­häll nära Stock­holm. När Mälarbanan är fullt utbyggd mellan Tomteboda och Kall­häll får pendel­tågen egna spår. Det gör det möjligt med tätare turer och bättre punkt­lighet för alla tåg på Mälarbanan.

Trafikverket har byggt nya pendeltågs­stationer i Bark­arby och Kallhäll. Man bygger också flera broar, tunnlar och flyttar en busstation. Det innebär en hel del byggstök och att järnvägen kommer att behöva stängas av några gånger per år. Tanken är att tågtrafiken i övrigt ska kunna gå som vanligt under bygg­tiden.

Vad

Två spår blir fyra på sträckan Tomteboda—Kallhäll, totalt cirka 20 km.

Varför

Pendeltågen separeras från övrig tågtrafik. Det ger tätare turer, bättre punktlighet och kortare restid.

Tidplan

Barkarby—Kallhäll, byggstart 2012. Klart 2016. Tomteboda—Barkarby, Trafikverket utreder och planerar.

Kostnad

10,7 miljarder kronor (2009 års prisnivå).

För mer information om projektet:

Trafikverkets kundtjänst, 0771-24 24 24

Läs mer om Projekt Mälar­banan på Trafik­verkets webbplatslänk till annan webbplats

Planhandlingar

Detaljplanen vann laga kraft den 12 juli 2012.

Upp

På jarfalla.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?