Schakttillstånd
Om du ska gräva på allmän mark för att till exempel lägga ned kablar eller rör så behöver du ansöka om schakttillstånd.
Vid grävning ansvarar den som gräver för att lagar och förordningar följs. Ofta behöver ett markavtal upprättas. Dessutom krävs alltid en godkänd trafikanordningsplan om arbetet påverkar bil, gång- eller cykeltrafiken.
Avgift för schakttillstånd
När ditt schakttillstånd är klart kommer en faktura att skickas enligt kommunens gällande avgifter:
- Godkänt schakttillstånd: 2 571 kr
- Avslaget schakttillstånd: 857 kr
- Ytavgift över 15 kvadrameter: 34,29 kr per kvadratmeter
- Skyndsam handläggning (inom fem arbetsdagar utöver ovanstående avgifter)*: 1 714 kr
- Ändring/förlängning av schakttillstånd (utöver ovanstående avgifter)**: 1 143 kr
* Inom fem arbetsdagar utöver ovanstående avgifter
** Utöver ovanstående avgifter
Fakturaadress samt märkning ska alltid anges. Mejla frågor till gatuingenjör Mattias Joronen. Handläggningstiden beräknas till två veckor.
Sanktionsavgifter för schakttillstånd
- Godkänt schakttillstånd saknas: 11 428 kr per tillfälle
- Arbetet fortsätter efter slutdatumet (utan godkänd förlängning): 857 kr per arbetsdag
- Utebliven klaranmälan: 2 286 kr per påbörjad vecka
- Återställning är helt eller delvis ej utfört enligt kommunens krav, och efter tillsägelse ej åtgärdat. Avgift då kommunen anlitar upphandlad entreprenör för att slutföra arbetet: Kostnad för återställning plus 50 %
- Tillfälliga vinteråterställningar som inte är återställda senast 31 maj: 5 714 kr per arbetsplats och dygn
- Besiktning av ej färdigställda arbeten, om- och efterbesiktningar, samt övriga extra kontroller och platsbesök: 2 571 kr per tillfälle.
Ansökan - ISY Case
Ny användare
Om du inte har använt tjänsten förut ska du registrera ditt företag som användare först. Gör så här:
- Skriv in din e-postadress och displaynamn, till exempel Grävfirma AB/TA-planer AB.
- Markera de grupper som tillhör den aktör/ledningsägare du ska företräda i ärenden och utföra arbeten åt. Markera inte alla grupper. Är du osäker kan du kontakta din beställare.
- Klicka på registrera. Du får ett lösenord via e-post.
- Testa att logga in. Om du inte kan logga in med de uppgifter du fått, kontakta ISYsupportSE@norconsult.com eller prova att skapa ett nytt lösenord på inloggningssidan.
- Vid schakt över 15 kvm krävs att m² anges i ansökan. För hitta var du behöver ange detta, se PDF "Beskrivning av avgift m²" nedan.
Ansökningsprocessen
När du som sökanden sätter status på ett ärende till "Ansökan" kan en handläggare på kommunen på börja hanteringen. Om handläggaren vill att sökanden ska komplettera ärendet ändrar handläggaren status till "Komplettera". Då får sökanden ett meddelande med uppmaningen att komplettera. När du gjort dina ändringar, ändra status till "Ansökan".
Om handläggaren bedömer att ansökan är godkänd, sätts ärendets status till "Beviljad". Både schakttillstånd och TA-plan skall ha status "Beviljad" innan arbetet får påbörjas. Sökanden får meddelande när ett ärende bli beviljat.
Handläggaren kan kontakta sökanden via meddelandefunktionen i ISY Case. ISY Case skickar även påminnelser till sökanden och ledningsägarens ansvarige, för att hjälpa sökanden att hålla rätt status i sina ärenden.
Schaktning och besiktning
När arbetet är påbörjat enligt det datum som angavs i ansökan, ska den sökanden ändra status i ärendet till "Pågående". Om TA-planen eller schakttillståndet behöver förlängas gör du det i ärendet. Ändringarna måste accepteras av handläggare och sökanden får ett meddelande när någon ändring sker.
Önskar man ändra schakttillståndets tider så måste det godkännas av kommunen och det är en avgift kopplat till det. Görs inte detta så utgår vite då schakttillstånd saknas.
När schaktarbetet avslutas och återställts ska sökanden ändra status för schaktärenden till "Återställd" eller "Tillfälligt återställd". TA-ärendets status ska sättas till "Avslutad" när trafikanordningen avetablerats.
Övrig information
Senast uppdaterad:
Jag upplever att den här sidan har brister i tillgänglighet
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.
Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven
Påtala bristande tillgänglighet
Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format
Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.