Trafikanordningsplan
Om du ska utföra arbeten som på något sätt påverkar framkomligheten eller säkerheten för bil-, gång- eller cykeltrafiken behöver du ansöka om en trafikanordningsplan (TA-plan).
Arbeten får inte påbörjas förrän trafikanordningsplanen är godkänd och under arbetets gång ska den finnas tillgänglig på arbetsplatsen.
I bedömningen av ansökan tillämpas de principer som anges i Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) handbok ”Gatuarbete i tätort”. Handboken finns att hämta på SKR:s webbplats (se länk nedan). Ju noggrannare ritningen är gjord, desto lättare blir ansökan att handlägga. Handläggningstiden kan vara upp till 3 veckor. Om TA-planen är undermålig kan det ta längre tid.
Hämta SKR:s handbok "Gatuarbete i tätort
Information om avgifter för TA-planer Pdf, 338.1 kB.
Ansökan - ISY Case
Lathund för ISY Case - Schakt och TA Pdf, 2.8 MB.
Ny användare
Om du inte har använt tjänsten förut ska du registrera ditt företag som användare först. Gör så här:
- Skriv in din e-postadress och displaynamn, till exempel Grävfirma AB/TA-planer AB.
- Markera de grupper som tillhör den aktör/ledningsägare du ska företräda i ärenden och utföra arbeten åt. Markera inte alla grupper. Är du osäker kan du kontakta din beställare.
- Klicka på registrera. Du får ett lösenord via e-post.
- Testa att logga in. Om du inte kan logga in med de uppgifter du fått, kontakta ISYsupportSE@norconsult.com eller prova att skapa ett nytt lösenord på inloggningssidan.
Ansökningsprocessen
När du som sökanden sätter status på ett ärende till "Ansökan" kan en handläggare på kommunen på börja hanteringen. Om handläggaren vill att sökanden ska komplettera ärendet ändrar handläggaren status till "Komplettera". Då får sökanden ett meddelande med uppmaningen att komplettera. När du gjort dina ändringar, ändra status till "Ansökan".
Om handläggaren bedömer att ansökan är godkänd, sätts ärendets status till "Beviljad". Både schakttillstånd och TA-plan skall ha status "Beviljad" innan arbetet får påbörjas. Sökanden får meddelande när ett ärende bli beviljat.
Handläggaren kan kontakta sökanden via meddelandefunktionen i ISY Case. ISY Case skickar även påminnelser till sökanden och ledningsägarens ansvarige, för att hjälpa sökanden att hålla rätt status i sina ärenden.
När arbetet är påbörjat enligt det datum som angavs i ansökan, ska den sökanden ändra status i ärendet till "Pågående". Om TA-planen eller schakttillståndet behöver förlängas gör du det i ärendet. Ändringarna måste accepteras av handläggare och sökanden får ett meddelande när någon ändring sker.
När schaktarbetet avslutas och återställts ska sökanden ändra status för schaktärendet till "Återställd" eller "Tillfälligt återställd". TA-ärendets status ska sättas till "Avslutad" när trafikanordningen avetablerats.
Senast uppdaterad:
Jag upplever att den här sidan har brister i tillgänglighet
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.
Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven
Påtala bristande tillgänglighet
Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format
Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.