Analysresultat och vattnets hårdhetsgrad
För att kontroller att dricksvattnet håller en god kvalitet tas vattenprover både på Norrvattens vattenverk och ute på det kommunala ledningsnätet. Norrvatten redovisar analysresultat från provtagning på vattenverket på sin webbplats.
Är du intresserad av någon speciell parameter eller analysresultat från något speciellt område får du gärna kontakta oss så hjälper vi dig.
Här kan du hitta analysresultat från Norrvattens provtagning på vattenverket
Vattnets hårdhet styr doseringen
Vattnets hårdhet varierar något med årstiderna beroende på vilket intagsdjup vattenverket hämtar sitt vatten.
På sommaren tas vattnet nära botten för att få ett så kallt vatten som möjligt, då ligger hårdheten kring 6 ºdH (tyska grader).
Under vinterhalvåret tas vattnet närmare ytan och då ligger hårdheten på ca 3,5 ºdH.
Vid tvättmedels- eller diskmedelsdosering kan du normalt dosera efter tillverkarens anvisningar för mjukt vatten. Det ger lägre tvätt- och diskmedelsförbrukning och lika bra tvätt- och diskresultat.
Hårdhetsgraden för vattnet i Järfälla är mjukt, även om det under sommarmånaderna gränsar till medelhårt.
Livsmedelsverket ställer krav på dricksvattenkvaliteten
Eftersom dricksvatten är vårt viktigaste livsmedel ställs det hårda krav på dricksvattnets kvalitet. I Sverige är det Livsmedelsverket som tar fram föreskrifter som reglerar vilka krav som ska ställas på dricksvattnet. Vattnet måste därför regelbundet analyseras för att visa att det klarar de gränsvärden som Livsmedelsverket har beslutat.
Här finner du Livsmedelsverkets föreskrifter om dricksvatten
Har du problem med ditt dricksvatten?
Om du har synpunkter på vattenkvaliteten i din bostad kan du höra av dig till oss. Om det finns misstanke om att något är fel med dricksvattnet hjälper vi dig att utreda orsaken och vid behov utföra provtagning av ditt dricksvatten. Alla klagomål som inkommer till oss registreras och ligger sedan till grund för vårt arbeta att renovera och byta ut vattenledningarna i kommunen.
Här kan du läsa mer om några av kvalitetsförändringarna som kan uppstå
Senast uppdaterad:
Jag upplever att den här sidan har brister i tillgänglighet
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.
Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven
Påtala bristande tillgänglighet
Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format
Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.