Gå direkt till sidans innehåll

Ansök om en ny adress

När du bygger ett hus behöver du kontakta kommunen för att få en adress till ditt nya hem. När du flyttar behöver du göra en adressändring hos Skatteverket. 

Ansök om adress för nytt hus

Bygger du ett nytt hus ska du kontakta kommunen efter att lägeskontrollen har gjorts för att få en adress.





Adressändring

När du har adressändrat slår ändringen igenom hos de flesta myndigheter, banker och försäkringsbolag. Kom ihåg att adressändra när du flyttar så att räddningstjänst, polis och ambulans har rätt adress.

Gör din adressändring hos Skatteverket

Registrera lägenhetsnummer

När det finns fler lägenheter på samma adress ska varje lägenhet få ett lägenhets­nummer som talar om var i byggnaden bostaden finns.

För att kunna få ett lägenhetsnummer måste byggnaden vara registrerad och ha en adress. Fastighetsägarna ska meddela uppgifterna om byggnadens lägenheter, vid nybyggnation eller ombyggnad av befintlig byggnad till kommunen.

Den information som behövs är lägenhetsnummer, boarea, antal rum, kökstyp, lägenhetskategori samt om det är gemensamt kök. Lantmäteriet ansvarar för registret men kommunen uppdaterar det med den information som fastighetsägarna lämnar.

Syftet med ett lägenhetsregister är att man enkelt ska kunna ta fram statistik om Sveriges hushåll och bostäder.

Fyll i blankett för att registrera lägenhetsnummerPDF

Läs mer om lägenhetsregistret på Lantmäteriets webbplats

Senast uppdaterad: 2019-01-22

Upp