När du får en kreditfaktura
Du som får en kreditfaktura har betalat för mycket avgift för en viss period och ska få tillbaka pengar. På fakturan står det ett minustecken framför beloppet (se bild med exempel).
Tänk på att om du har andra obetalda fakturor från Järfälla kommun, så kan de beloppen komma att räknas bort innan utbetalningen sker. Beloppet på kreditfakturan och utbetalning kan alltså vara olika. Om beloppen på obetalda fakturor är större än beloppet du ska få tillbaka så sker ingen utbetalning.
För att anmäla ett kontonummer dit du vill få tillbaka pengar så använder du vår e-tjänst:
Om du inte angett kontonummer för utbetalning innan kreditfakturan förfaller, så får du en utbetalningsavi från din bank. Avin kan användas på någon av de ställen som löser in den, exempelvis mataffärer. Om du istället vill ha pengarna insatta på ditt konto, så får du kontakta din bank som talar om vad som gäller för just din bank.
Ansökan om anstånd
Om du av någon anledning har svårt att betala en viss faktura i tid kan du ansöka om anstånd. Det innebär att du önskar att få betala den senare. Om din ansökan beviljas förlängs fakturans betalningsdatum.
Ansökan om avbetalning
Om du vill dela upp betalningen av din faktura kan du ansöka om en avbetalningsplan. Om du får en avbetalningsplan tillkommer ränta från det ursprungliga förfallodatumet och under hela avbetalningsperioden tills skulden är betald.