Nu kan du få fakturan till din digitala brevlåda
Har du en digital brevlåda? Perfekt! Då får du dina fakturor från kommunen dit istället.
Järfälla kommun skickar årligen ut över 200 000 fakturor till privatpersoner och företag. Vi arbetar för att digitalisera flödet av pappersfakturor och erbjuder idag flera olika sätt för dig att hantera din faktura bland annat med autogiro och e-faktura. Nu kommer du även att ha möjligheten att ta emot fakturan via din digitala brevlåda som till exempel Kivra, Digimail eller Min myndighetspost.
Med digital brevlåda får du tillgång till dina fakturor när som helst, var du än befinner dig. Hanteringen av fakturor blir enklare både för dig och för Järfälla kommun, samtidigt som klimatpåverkan minskar.
Frågor och svar
Vad händer nu?
Du som är ansluten till en digital brevlåda och som tidigare tagit emot pappersfaktura kommer från och med mars att få din faktura till din digitala brevlåda istället för att få hem dem i pappersform.
Du som inte är ansluten till en digital brevlåda kommer fortsättningsvis få din pappersfaktura som vanligt.
Obs! Många har automatiskt aktiverat sin digitala brevlåda (främst Kivra) när de har registrerat sig för covidbevis utan att vara medvetna om det. Det är beroende på när du registrerade dig för covidbevis. Om du har registerat dig för covidbevis är det bra att dubbelkolla hur det ser ut för dig.
Hur anmäler jag mig till en digital brevlåda?
På digg.se/digital-post kan du läsa om de olika digitala brevlådorna som finns i dag och hur du kan anmäla dig.
Hur vet jag när jag får post?
Varje gång du får ny post i din digitala brevlåda får du en avisering via e-post eller en notis på mobilen.
Jag är ansluten till digital brevlåda men vill fortsätta få pappersfakturor från kommunen. Hur gör jag då?
Om du är registrerad hos en digital brevlåda men inte vill ha din faktura dit behöver du avaktivera Järfälla kommun i din digitala brevlåda.
Vad handlar det om för fakturor?
Det gäller till exempel fakturor för vatten, avfall, hemtjänst, kulturskola och barnomsorg.
Obs! Förändringen gäller ej hyresfakturor för dig som har boende från Järfälla kommun. Det gäller inte heller din hyresfaktura om du bor i hyresrätt genom Järfällahus.
Vad händer för mig som betalar med e-faktura/autogiro?
Om du har valt att betala dina fakturor via e-faktura eller autogiro, så kommer du också att fortsätta betala dina fakturor på det sättet.
Jag har andra frågor, vem kan jag kontakta?
Du kan ringa kommunens servicecenter, 08-580 285 00