Bli leverantör till Järfälla kommun

Plantering i Jakobsbergs centrum

Järfälla kommun välkomnar ditt företag att delta med anbud i upphandlingar. Vi genomför löpande både stora och små upphandlingar av varor, tjänster och entreprenader. På den här sidan hittar du våra aktuella upphandlingar och information om hur en upphandling går till.

Hur sker upphandling i Järfälla kommun?

Alla våra upphandlingar sker i enlighet med lagen om offentlig upphandling och Järfälla kommuns inköps- och upphandlingsstrategi Pdf, 861.3 kB..

Lämna anbud

Våra upphandlingar genomförs i ett elektroniskt upphandlingsverktyg. Vill ditt företag lämna anbud till Järfälla kommun så görs det alltid via upphandlingsverktyget. I verktyget hämtar du upphandlingsdokument med anvisningar för att lämna anbud. Systemet användas också för frågor och svar, eventuella kompletteringar samt meddelande av tilldelningsbeslut.

Här hittar du alla aktuella upphandlingar

Checklista för upphandling

Här finns en checklista med ett antal punkter som är viktiga att tänka på om du vill delta i en upphandling och ska skicka ett anbud.

  1. Elektroniska upphandlingar
    Alla upphandlingar sker elektroniskt i Järfällas upphandlingsverktyg. Du kan även bevaka aktuella upphandlingar genom bevakningstjänsten Mercell Opic.
  2. Anbudsförfrågan
    En anbudsförfrågan består oftast av en inbjudan, med tillhörande förfrågningsunderlag. Angiven upphandlare är kontaktperson under hela upphandlingsprocessen, frågor lämnas via det elektroniska upphandlingsverktyget och endast skriftliga svar i verktyget är bindande.
  3. Skicka ditt anbud i tid
    Börja med att läsa dig till vad upphandlingen handlar om och när anbudet senast ska vara inlämnat. Gå igenom upphandlingsdokumentet noggrant i god tid, ställ frågor om något är oklart. Läs även eventuella kompletteringar samt frågor och svar som inkommit under anbudstiden. Du måste skicka in dit anbud i tid för att det ska vara giltigt.
  4. Utforma anbudet
    Utforma anbudet enligt anvisningarna i upphandlingsdokumentet. Kontrollera alla viktiga datum. Det är mycket viktigt att svara på frågor samt att bifoga de dokument, intyg och bilagor som efterfrågas till anbudet där det anges.
  5. Uppfyll krav
    I förfrågningsunderlaget ställer kommunen ett antal krav som måste uppfyllas. Här finns krav på dig som anbudsgivare/leverantör så kallade kvalificeringskrav samt krav på varan, tjänsten eller byggentreprenaden. Som anbudsgivare/leverantör behöver du kunna uppfylla alla krav för att anbudet ska vara giltigt.
  6. Frågor och svar?
    Om du har frågor om upphandlingen ställer du dem direkt i vårt upphandlingsverktyg. Fråga om något är oklart eller känns fel, ju tidigare i processen desto bättre. Kommunen kan göra förtydliganden eller justera upphandlingsdokumentet under anbudstiden. Alla frågor och svar skickas ut till alla som deltar i upphandlingen så att alla har samma förutsättningar.
  7. Meddelande om beslut
    När upphandlingen är färdig meddelas beslut till deltagande anbudsgivare via upphandlingsverktyget. Beslutet kan vanligen överprövas inom tio dagar.
  8. Om du inte vinner upphandlingen?
    Ta reda på varför ditt företag inte nådde ända fram. Genom att analysera ditt anbuds brister och titta på de andra anbudsgivarnas anbud kan du ta lärdom och förbättra anbudet till nästa gång. När upphandlingen är avslutad är alla handlingar allmän handling och kan begäras ut. När upphandlingshandlingar begärs ut genomförs alltid en sekretessprövning och delar av anbud kan sekretessbeläggas.

Vägledning genom hela upphandlingsprocessen

Upphandlingsmyndighetens webbplats hittar du mer stöd om upphandlingsprocessen och vad som är viktigt att tänka på om du vill bli leverantör till offentlig sektor.

Bevaka aktuella och kommande upphandlingar

Du kan även bevaka aktuella upphandlingar inom din bransch med hjälp av bevakningstjänsten Mercell Opic.

Lagen om valfrihetssystem (LOV)

Järfälla kommun har valfrihetssystemet inom ledsagarservice, avlösarservice, boendestöd sysselsättning, daglig verksamhet, korttidsvistelse och familjerådgivning. Läs mer om hur du blir leverantör i ett valfrihetssystem.

Så följer vi upp våra leverantörer

Som ett led i kommunens strävan att göra goda offentliga affärer genomförs regelbundna avtalsuppföljningar och seriositetskontroller för samtliga leverantörer till kommunen. Du behöver vara beredd att delta vid avtalsuppföljningar och acceptera att ditt företag och dina leveranser kommer att kontrolleras.

Läs mer

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.