Systematiskt kvalitetsarbete i förskola och skola

Flicka i rosa tröja skriver på whiteboardtavla.

I Järfälla sker ett långsiktigt utvecklingsarbete fokuserat på bland annat verksamheten i klassrummet, på lärarens kompetens, på att barnen och eleverna närvarar och i förlängningen på att varje elev ges möjlighet att nå sin fulla potential.

Kvalitetsstrateger

För att höja kvaliteten i undervisningen har kommunen förstärkt med kvalitetsstrateger. De arbetar tillsammans med verksamhetschefer och gör lektionsbesök för att hitta områden som kan förbättras. Tillsammans med rektor håller de så kallade kvalitetsdialoger, där de planerar hur skolans arbete med kvalitet, undervisning och närvaro ska utvecklas. Under dialogen sätts tydliga mål för det kommande året.

Utvecklingsarbetet sker också nära vardagen på förskolor och skolor. Under 2024 har kvalitetsstrateger och verksamhetschefer gjort över 240 lektionsbesök tillsammans med skolornas ledningar.

En väg in - stöd på individ-, grupp- eller organisationsnivå

Alla förskolor och skolor i kommunen kan söka stöd i svåra situationer, både för enskilda elever, grupper eller när hela organisationen behöver utvecklas.

Det finns specialistteam både för förskola och grundskola som erbjuder stöd inom olika områden, till exempel:

  • Undervisningskvalitet
  • Specialpedagogik
  • Tal- och språkutveckling
  • Skolfrånvaro
  • Normbrytande beteende

Under hösten 2024 startades ett grundskoleteam som arbetar enligt modellen En väg in, där skolor enkelt kan ansöka om stöd. Under våren 2025 kommer modellen att digitaliseras. Det innebär att hantering av personuppgifter blir enklare och att skolor får bättre tillgång till statistik och underlag för utvärdering.

Närvaro

Grundskola

Närvaron i skolan har under året fortsatt att vara en prioriterad fråga. Alla skolor har utvecklat sitt arbete kring skolnärvaro och tagit fram rutiner för att följa upp frånvaro. På kommunnivå går det att konstatera en förbättring i närvaron jämfört med 2023, och alla skolor har under 2024 utvecklat och förbättrat sina rutiner för att följa elevernas närvaro. I början av 2025 ska en ny kommunövergripande närvaroplan presenteras.

Skolsocialt team

Under hösten har ett skolsocialt team inrättats genom ett samarbete mellan utbildningsförvaltningen och socialtjänsten, med särskilt fokus på att öka elevernas närvaro i skolan.

Om skolans rutiner och åtgärder inte räcker till och frånvaroproblematiken kvarstår ska rektor ansöka om stöd från det skolsociala teamet. Teamet arbetar i nära samverkan med skolorna för att fånga upp och stötta elever som riskerar att hamna utanför skolans gemenskap. Det skolsociala teamet erbjuder koordinerat stöd till både elever, vårdnadshavare och skola för att säkerställa att eleverna får en välfungerande skolgång.

Förskola

Förskolan är inte, till skillnad från skolan, en obligatorisk verksamhet och därför har kommunen inte samma grad av inflytande gällande närvaro. Våra pedagoger ringer ändå till vårdnadshavare när de inte sjukanmält barnen eller när det är långvarig frånvaro.

Utbildningsförvaltningen har ett uppdrag från kommunfullmäktige om att öka antalet inskrivna barn mellan 3-5 år i förskolan. Det här sker i samarbete med socialförvaltningen, BVC, MVC med fler. En handlingsplan förväntas bli färdig under våren 2025.

Läs mer

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.