Expedition
08-580 298 45
Skälby för- och grundskola
Skälby för- och grundskola består av en förskola och skola med tillhörande fritidshemsverksamhet och fritidsklubb. På förskolan finns totalt fyra avdelningar om sammanlagt 120 barn. Skolan rymmer årskurserna 1 - 5 samt förskoleklassverksamhet och är i huvudsak treparallellig - undantaget förskoleklass och årskurs 3 som har fyra paralleller. I nuläget går 500 elever i skolan.
Kontakt
Vårdkasevägen 48
175 68 Järfälla
Rektor och förskolechef
Carl Johan Westman
08-580 298 98
carl.johan.westman@jarfalla.se
För vårdnadshavare
Fler kontaktuppgifter
Biträdande rektor
Malin Hallgren Keller
08-580 298 47
malin.hallgren.keller@jarfalla.se
Biträdande rektor
Emil Lönn
08-580 298 36
emil.lonn@jarfalla.se
Intendent (ekonomi och fastighet)
Monica Åkerström
08-580 298 29
monica.akerstrom@jarfalla.se
Skoladministratör
Monika Tingsdal
08-580 298 45
monika.tingsdal@jarfalla.se
Kurator
Caroline Lund
08-580 296 42
caroline.lund@jarfalla.se
Psykolog
Nils Högmo
08-580 229 98
nils.hogmo@jarfalla.se
Skolsköterska
Hanna Carrillo Lindström
08-580 294 10
hanna.carrillo.lindstrom@jarfalla.se
Kökschef
Benny Jansson
08-580 298 33
benny.jansson@jarfalla.se
Avdelningar
Förskolan, avdelning Smaragden
08-580 298 11
Förskolan, avdelning Diamanten
08-580 298 27
Förskolan, avdelning Rubinen
08-580 298 26
Förskolan, avdelning Safiren
08-580 298 42
Förskoleklass, fritidshem A+B
08-580 298 37
Förskoleklass, fritidshem C+D
08-580 298 95
Årskurs 1, fritidshem
08-580 298 35
Årskurs 2, fritidshem
08-580 298 34
Årskurs 3, fritidshem A+B
08-580 298 15
Årskurs 3, fritidshem C+D
08-580 298 31
Årskurs 4/5, fritidsklubb, Korpen
08-580 298 44
Varje årskurs har ett fritidshem knutet till sig där drygt 330 elever är inskrivna. För årskurserna 4-5 erbjuds fritidsklubb under eftermiddagstid för cirka 100 elever.
Enheten har ett eget tillagningskök med sex anställda varav en kökschef. Skolans ledning utgörs av rektor/förskolechef samt två biträdande rektorer. Övrig administrativ personal utgörs av intendent, administratör samt vaktmästare. Till enheten räknas också elevhälsopersonal bestående av skolkurator, skolpsykolog samt skolsköterska.
Fakta
- Kommunal F-5-skola i Skälby
- Antal elever: 487[1]
- Antal elever per lärare: 15,8 (omräknat till heltidstjänster)[1]
- Andel lärare med pedagogisk högskoleexamen: 92 %[1]
- Elever i årskurs 5 som känner sig trygga i skolan: 96 %[2]
- Elever i årskurs 5 som är nöjda med skolan som helhet: 91 %[2]
- [1] Skolverket, oktober 2018
- [2] Skolinspektionen, 2018
Skälby för- och grundskolas 100 %-vision
Kunskaper
Alla elever på Skälby grundskola
- ges förutsättningar för att nå minst godtagbara kunskaper i varje ämne och årskurs
- förstår och tar ansvar över det egna lärandet och successivt utvecklar förmågan att se nästa steg i sitt lärande.
Alla barn på Skälby förskola
- ges goda grunder för ett fortsatt och livslångt lärande
- förstår och reflekterar över sin egen utveckling.
Trygghet och trivsel
Alla elever på Skälby för- och grundskola
- upplever sig trygga i vår förskole- skolmiljö
- blir bemötta med respekt och omsorg
- ges förutsättningar att bli goda demokratiska medborgare.
Vår verksamhet
På Skälby för- och grundskola bedrivs verksamhet för barn i åldrarna 1-11 år: Förskola för barn i åldern 1-5 år, förskoleklasser, årskurs 1–5 samt fritidshem och fritidsklubb. Med barnen och alla som arbetar i vår organisation, rymmer enheten drygt 700 personer varje dag. Verksamhetens pedagogiska grundsyn utgår ifrån våra läroplaner, kursplaner, kommunala mål, barnkonventionen och övriga styrdokument.
Förskola
Förskolan är för barn 1-5 år, fördelat i grupper om 1-åringar, 2-4 åringar samt 4-5 åringar.
Förskolans uppdrag är att erbjuda en verksamhet som främjar barnens allsidiga utveckling. Verksamheten präglas av den egna leken som får ta stort utrymme. Vi arbetar med natur, rörelse och skapande, där språk och matematik har en stor betydelse.
Förskolan följer det forskande och kompetenta barnet och ger det rikligt med tillfällen att upptäcka, experimentera och utforska. Med vårt temainriktade arbetssätt vill vi utveckla barnens förmåga att uttrycka fantasi, inlevelse, empati och glädje.
Förskoleklasser
Förskoleklassernas främsta mål är att ge barnen en trygg och positiv introduktion i grundskolans värld.
Vi vill ta tillvara barnens tidigare erfarenheter för att främja deras utveckling och arbeta för en smidig övergång till skolår 1. Detta gör vi genom ett tematiskt arbetssätt bland annat genom språk- och matematiklekar, skapande aktiviteter, musik och idrott. Utrymme för lek och rörelse är en självklar del av dagen.
Verksamheten pågår klockan 08.00-13.00 varje dag under läsåret. I detta ingår att alla äter lunch. Deltagandet i förskoleklass är obligatoriskt från höstterminen 2018.
Årskurs 1-5
Grupperna i skolan är indelade i åldershomogena arbetslag, detta för att utnyttja personalens olika kompetenser och för att skapa en större kontinuitet för barnen i deras möte med personal från olika verksamheter.
Vi arbetar med våra prioriterade utvecklingsområden vilket ökar tryggheten och ger en högre kvalitet i undervisningen. Vi arbetar utifrån läroplanens mål. Att arbeta målstyrt ger oss möjlighet att använda tiden på ett flexibelt sätt för en god kunskapsutveckling hos varje elev. Vi arbetar ständigt med social och emotionell träning i vårt värdegrundsarbete.
Fritidshem
Elever från förskoleklass till årskurs 3 har rätt till fritidsverksamhet. För de elever med morgonomsorg finns möjlighet att äta frukost på skolan. Från klockan 07.30 finns pedagoger ute på gården för att ta emot elever och föräldrar. Efter skoldagens slut bedrivs verksamheten i åldershomogena grupper på fyra olika avdelningar. Fritidshemmen har egna lokaler som finns i skolan men fritidshemmen använder också klassrum, idrottssal och ateljéer.
Verksamheten är målstyrd med en tydlig veckostruktur som utgår ifrån läroplanen och elevernas intressen och behov. Fokus ligger på social träning, kreativitet, värdegrund och lärande. Verksamheten bedrivs både inomhus som utomhus.
För elever i årskurs 4-5 erbjuder skolan en fritidsklubb under eftermiddagarna och skollov. Här ges eleverna möjlighet att prova olika skapandetekniker, delta i rockskola, göra läxor samt mycket annat.
Förskola, fritidshem och fritidsklubb har öppet mellan klockan 06.30-17.30.
Barn och elevers inflytande
Det är viktigt att barnen/eleverna deltar i den demokratiska processen runt olika beslut. Vi på Skälby för- och grundskola strävar efter att i det dagliga arbetet hela tiden ska ges möjligheter till elevinflytande och eget ansvarstagande. På det här sättet arbetar vi aktivt:
- Barnråd.
- Klassråd.
- Elevråd.
Föräldrasamverkan
På Skälby för- och grundskola har vi en handlingsplan för föräldradelaktighet. Det är viktigt för oss att föräldrar ska kunna vara medansvariga i sina barns skolgång.
Vårt föräldraråd består av en föräldrarepresentant från varje avdelning/klass. Föräldrarådet träffas tillsammans med skolledningen 4 gånger per läsår.
Föräldrar erbjuds också varje år på olika sätt att skriftligen utvärdera våra verksamheter. Minst en gång per läsår bjuder vi in till föräldramöten och utvecklingssamtal i skolan. På förskolan har vi ett föräldramöte och ett utvecklingssamtal per år. Vid samtalen i skolan gör elev, förälder och lärare tillsammans en plan för elevens personliga utveckling och lärande, en individuell utvecklingsplan (IUP) tillsammans med skriftliga omdömen. Föräldrar är alltid välkomna att vara med sina barn i deras vardag på förskolan och skolan.
Föräldrarådet vid Skälby för- och grundskola organiserar sedan 2003 en gemensam aktivitet kallad föräldravandring. Föräldrar i grupper om 3-4 vistas kvällstid runt skolan under höst och vår. Det främsta syftet med denna insats är att man finns tillgänglig som vuxen och då samtidigt fungerar som normbildare och förebyggande kraft. Tillsammans tar vi ansvar.
Miljöarbete
Skälby för- och grundskola har enligt överenskommelse med kommunledningskontoret förbundit sig till att delta i kommunens miljödiplomeringsprojekt. Tillsammans med barn- och ungdomsförvaltningen arbetar Skälby för- och grundskola med miljöpolicy och miljömål. Vår enhet uppfyller barn- och ungdomsförvaltningens miljömål och rutiner och är därmed miljödiplomerad med miljödiplom guld.
Vi lägger stor vikt vid att få alla delaktiga och engagerade i miljöarbetet. Målet för alla som arbetar på Skälby för- och grundskola är att få medvetna, vetgiriga och miljöengagerade barn.
Vi har utfört en grundlig miljöutredning, formulerat mål och åtgärder, med tonvikt på miljökunskap för barnen. Verksamheten uppfyller miljölagstiftningens krav och har utöver dessa vidtagit åtgärder för miljöanpassning i enlighet med överenskommelsen.
Kommunens miljöpolicy uttrycker att alla ska ha kunskap om miljöns betydelse, både globalt och lokalt. Detta för att se sin egen betydelse i påverkan mot ett ekologiskt hållbart samhälle.
På Skälby för- och grundskola arbetar vi aktivt mot angivna mål och arbetet för förnyelse och miljömedvetenhet följer oss i de val vi gör, detta gäller exempelvis såväl kemikaliehantering, sopsortering, måltider, IT och administration. Varje år deltar barn och elever i olika miljökampanjer, tävlingar och vi har särskild fokus på miljöarbetet under den årliga miljöveckan. Välkommen att ta del av miljöarbetet på enheten!
Likabehandling
I det förebyggande arbetet att motverka mobbing, kränkande behandling och diskriminering är Likabehandlingsgruppen viktig. I denna grupp ingår personal från alla åldersgrupper från förskolan och grundskolan, vilka har en bred kompetens och kontakt med många barn/elever. När barn/elever känner oro arbetar gruppen efter en fastställd handlingsplan. Det är viktigt för oss på Skälby för- och grundskola att alla barn och elever känner sig trygga och vet till vem de kan vända sig när det är något de behöver hjälp med. Likabehandlingsgruppen träffas regelbundet för att fånga upp de barn och elever som behöver stöd och hjälp.
Likabehandlingsarbetet utgår från gällande lagstiftning, Skolverkets riktlinjer och Skälby för- och grundskolas likabehandlingsplan. Planen omarbetas varje år och innefattar mål, strategier och arbetsprocesser gällande detta viktiga arbete.
Likabehandlingsgruppen har utarbetat verktyg till hjälp för likabehandlingsarbetet, bland annat ett internt mätverktyg i form av trygghetsenkäter och även ”Huset”-undersökning om trygga/otrygga platser i och runt Skälby för-och grundskola.
All personal på Skälby för- och grundskola är väl insatta i likabehandlingsarbetet på enheten och all personal arbetar för det främjande arbetet utifrån likabehandlingsplanen.
Mobbing är det när en eller flera personer utsätter någon för negativa handlingar upprepade gånger och under en viss tid.
En negativ handling är det när någon tillfogar en annan person skada eller obehag. Sådana handlingar kan utföras verbalt, vid fysisk kontakt, genom att skada någons personliga egendom eller indirekt genom utfrysning och isolering.
Senast uppdaterad: 2019-10-23