Ijansbodaskolan
Iljansboda ligger i kommundelen Stäket. Skolbyggnaden uppfördes 1991 och invigdes den 4 september av dåvarande skolministern Göran Persson. Det var då en skola med förskola, dagbarnvårdarverksamhet, öppen förskola, förskoleklass och skola år 1-3 med fritidshem. Idag är Iljansboda en skola med förskoleklass, grundskola år 1-5, anpassad grundskola och fritidshems- och fritidsklubbsverksamhet
Kontakt
-
OrganisationKommunal
-
TypSkola
-
ÅrskurserF-4
-
OmrådeStäket
-
Behöriga lärare91%
-
Elever / lärare17.5
-
Behöriga natur/teknik åk9-%
-
Antal elever97
-
Antal lärare5.6
* siffrorna gäller för 2024
Iljansbodaskolan och Kolarängskolan bildar en gemensam enhet och har ett nära samarbete i personal och utvecklingsfrågor.
Vår verksamhet
Iljansbodaskolan och Kolarängskolan bildar en gemensam enhet och har ett nära samarbete i personal- och utvecklingsfrågor.
Vi har låg personalomsättning bland såväl medarbetare som skolledning. Kommunens medarbetarundersökning visar tydligt att personalen trivs på vår enhet.
Förskoleklass
Barnen går i förskoleklassen mellan kl. 8.20-13.30 varje dag. I förskoleklassen är leken av stor betydelse. Vi "leker" in olika moment såsom språklekar och mattelekar.
I språklekarna använder vi oss av materialet "Bornholmsmodellen - vägen till läsning". I mattelekarna får barnen leka in matematiska begrepp med hjälp av hela kroppen och med praktiskt material.
Barnen har egna förskoleklassscheman där de arbetar i sin egen takt. I schemat får barnen träna matematik, sin begrepps och taluppfattning, färg och form, bygg och konstruktionslek, likheter och olikheter mm. Schemat innehåller även svenska: förstå instruktioner, bokstavsträning och ordbilder.
Idrott, musik och tema ingår som fasta aktiviteter under veckan. Vi har schemalagt kompissamtal en gång i veckan. Där använder vi oss av utbildningsradions program "Värsta bästa vänner". Dessa program tar upp typiska och aktuella saker som passar för en sexåring. Det blir bra diskussioner och kloka tankar som lyfts. Barnen fortsätter sedan på fritids i samma lokaler.
Årskurs 1-3
I skolan individualiseras undervisningen efter elevernas olika behov, förutsättningar och tidigare kunskaper, vilket innebär att eleverna ofta arbetar med olika material/läromedel i olika svårighetsgrader.
Vi lägger stor vikt vid basämnena matematik och svenska och arbetar både i små och större grupper.
Läsningen och läsningens betydelse är något som vi ständigt arbetar med. Vi driver många olika läsprojekt som till exempel "Boktober", "Bokjuryn" och "läståget".
I NO/SO ämnen använder vi ett tematiskt arbetssätt för att stimulera eleverna till ett kreativt och undersökande arbetssätt för att kunna förstå sammanhang. Vi använder också NTA lådor (Natur och teknik för alla). Allt dokumenteras med mål och syften hämtade från LGR 11.
Musik är en stor inspiration för oss och vår musiklärare är källan som vi öser ur. Vi har gemensamma sångsamlingar flera gånger per termin.
Till varje klass är en fritidspersonal knuten som samarbetar med klassläraren.
Kompissamtal, där vi löser konflikter verbalt och diskuterar värdegrunden efter ett givet mönster, är schemalagda en gång per vecka.
Redan från åk 1 tränas eleverna i att ta ansvar och leda sitt eget utvecklingssamtal. På så sätt blir eleverna delaktiga i sitt eget lärande och äger sina egna mål .
En gång i månaden har vi elevråd/matråd där elevrepresentanter från f-åk5, personalrepresentanter från kök och skola deltar.
Fritidshem och fritidsklubb
Fritidshemmet och fritidsklubben är öppet för barn i förskoleklass till årskurs 5 under skoldagar och under lov. Dessa verksamheter ska komplettera skolan och ge barnen en meningsfull fritids samt stöd i sin utveckling.
Vi har fyra fritidshemsavdelningar: Tigerögat, Agaten, Briljanten och Klubben. De som arbetar där är Fritidslärare, fritidspedagoger, fritidsledare och barnskötare.
Barnens fria val och den fria leken är viktiga områden som vi arbetar med. Vi är ute mycket i vår fina närmiljö och vi har tillgång till lokaler för skapande samt gymnastik. Vi samarbetar över avdelningarna för att tillvarata all personals olika kompetenser och för att inspirera varandra och våra barn. Detta gör att samtlig personal känner alla barn och barnen från de olika avdelningarna lär känna varandra över avdelningsgränserna.
Arbete mot mobbing och kränkande behandling
Förebyggande arbete
Skolans verksamhet och organisation skall utformas på ett sätt som främjar goda relationer och trygga miljöer. Det gäller att ständigt utvärdera sitt eget förhållningssätt och att aktivt arbeta med gemensamma värdegrundsfrågor. Detta ska vara ett långsiktigt arbete i syfte att förebygga kränkningar (ur skolans handlingsplan mot kränkande behandling i Likabehandlingsplanen).
All personal på Iljansbodaskolan har ansvar för att ingripa och förhindra kränkande situationer. Likabehandlingsgruppen har ett särskilt ansvar i dessa frågor och för det förebyggande arbetet mot kränkande behandling. Gruppen ska även verka handledande till personal. Likabehandlingsgruppen har regelbundna möten. En representant från Likabehandlingsgruppen är ansvarig för skolans elevråd för att på så sätt ha en kontinuerlig återkoppling till elevernas vardag.
Vision och värdegrund
Vår vision
I en miljö präglad av trygghet, glädje och engagemang sker ett lärande för livet.
Vi står för kvalitet genom:
- Välutbildad personal med kunskap om barns lärande som leder till hög måluppfyllelse och goda resultat.
- God samverkan och kontakt med föräldrar.
- Att möta barnen på deras nivå och se dem som kompetenta individer, då får alla chans att utvecklas.
- Närvarande och engagerade vuxna som bemöter alla med respekt och har en vilja att utvecklas.
- Ett kontinuerligt värdegrundsarbete som stärker barnens självkänsla och får dem att våga växa i samspel med andra.
- Ansvarstagande barn och vuxna som värnar om material och den fysiska miljön, det skapar en god atmosfär.
Fler kontaktuppgifter
Rektor
Erika Lejdal
08-580 296 16
erika.lejdal@jarfalla.se
Biträdande rektor
Rasmus Axelsson
08-580 295 22
rasmus.axelsson@jarfalla.se