Gå direkt till sidans innehåll

Fastebol­skolan

Fastebolskolan ingår till­sammans med Högby­skolan i enheten Fastebol-Högby skolor som ligger i kommun­delen Viksjö. Skolorna har gemen­sam värde­grund, peda­gogisk grund­syn och arbets­sätt. Fastebol­skolan har ca 350 elever och 40 anställda.

Kontakt

Expedition
08-580 294 30

Fastebolvägen 1
175 43 Järfälla

Rektor

Mikael Asp
mikael.asp@jarfalla.se

Fastebolskolan

Fastebol-Högby skolor bildar tillsammans en treparallellig verksamhet från förskoleklass till årskurs 6 med start höstterminen 2020. Skolan kännetecknas av vår drake Ofelia som pryder skolgården. Utomhusmiljön erbjuder också utmanande parkourbana, stora ytor för bollek samt en skogsdunge som bjuder in till lek.

Lärande

Fastebol-Högby skolors pedagogiska verksamhet har sin utgångspunkt i läroplanen för grundskolan och elevernas lärande står i centrum. Organisationen är uppbyggd av 6 arbetslag kring respektive årskurs med syfte att skapa förutsättningar för:

  • att eleverna får en stimulerande och varierande undervisning av hög kvalitet.
  • att eleverna ska veta vad som förväntas av dem och de ska ha en tydlig bild av sina mål.
  • att ge kontinuerlig och relevant återkoppling till eleverna för att medvetandegöra vad de lyckas med och vad de kan stärka och utveckla vidare.
  • att synliggöra vilket resultat elevernas ansträngningar har utmynnat i.
  • att personalen har en plattform för kollegialt och kollektivt lärande.

Skolans kvalitetsarbete grundar sig i elevernas resultat och vi strävar efter att varje individ ska lyckas i skolan och få de bästa möjligheterna inför framtiden.

Trygghet

Fastebol-Högby skolor arbetar efter devisen att trygga elever lär sig bättre och att lärande ger eleven trygghet. Trygghetsgruppen där elevhälsa, skolledning och pedagoger ingår arbetar främjande för att skapa ett positivt klimat på skolan genom:

  • fokuserat värdegrundsarbete vid varje terminsstart i klasserna och arbetslagen för att förtydliga förväntningar på varandra samt förankra förhållningssätt och vilka rättigheter och skyldigheter som gäller på skolan.
  • genomförande av trygghetsvandringar och trygghetsenkäter med alla elever för att upptäcka eller identifiera områden, tidpunkter eller annat som vi behöver utveckla för att främja och förebygga otrygghet hos eleverna.

Samarbete

Fastebol-Högby skolor samarbetar i den dagliga dialogen med elever och vårdnadshavare. Vi har även olika forum där delaktighet står i fokus:

  • Elevråden möts varje månad och har representanter från alla klasser från och med åk 1. Elevråden leds av våra pedagoger som skapar ramar för mötet och stödjer elevernas i sitt arbete med förankring av information och frågor från och till klasserna.
  • Matrådet bestående av elever, pedagoger och skolmatspersonal inkluderar eleverna i frågor som rör skolmaten och matsalsmiljön. Skolorna är också aktiva i kommunen när det gäller barnhearing med våra politiker och i skolmatsfrågor.
  • Vårdnadshavarnas klassombud väljs varje år för klasserna och möts 4 gånger per år tillsammans med skolledningen. Klassombuden ansvarar för att fånga upp frågor av skolövergripande karaktär till skolledningen. Klassombuden fungerar även som en form av referensgrupp vid framtagande av information, foldrar osv. Protokoll publiceras på Vklass för alla att ta del av.

Ansvar

Fastebol- Högby skolors tre värdeord vävs samman och går in i varandra genom att alla som omfattas har ett gemensamt ansvar för att bidra till skolans verksamhet utifrån sin roll. Elever, personal och vårdnadshavare samarbetar för att eleven ska lyckas i skolan med kunskap och trygghet. Vi har olika uppdrag men ett gemensamt mål som kommer att nås genom att vi ansvarar för att bidra till ökat lärande, högre trygghet och större samarbete.

Fakta

  • Kommunal F-5-skola i Viksjö
  • Antal elever: 372[1]
  • Antal elever per lärare: 16,2 (omräknat till heltidstjänster)[1]
  • Andel lärare med pedagogisk högskoleexamen: 81 %[1]
  • Elever i årskurs 5 som känner sig trygga i skolan: 95 %[2]
  • Elever i årskurs 5 som är nöjda med skolan som helhet: 78 %[2]
  • [1] Skolverket, oktober 2018
  • [2] Skolinspektionen, 2018

Senast uppdaterad: 2019-11-21

Upp