Nationella minoritetsspråk och modersmål
Finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska är nationella minoritetsspråk i Sverige. Elever som tillhör någon av de nationella minoriteterna har rätt till undervisning i modersmål, oavsett om det är ett levande språk i hemmet eller inte.
För en elev som tillhör någon av de nationella minoritetsgrupperna (judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar), ska modersmålsundervisning erbjudas även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet. Det betyder att eleven har rätt att läsa språket även om det är ett nybörjarspråk.
Förkunskaper krävs endast för den som vill läsa nationellt minoritetsspråk i gymnasieskolan. Det behöver inte heller finnas fem elever som önskar läsa samma språk utan det räcker med en elev. Däremot finns kravet om att lämplig lärare i det aktuella språket måste finnas tillgängligt.
Modersmål i förskola, förskoleklass och pedagogisk omsorg
I varje förskola/förskoleklass där det finns barn som hör till någon av de nationella minoriteterna ska förskolan anpassa aktiviteter, arbetssätt och miljö till barnens behov.
Förskolans uppdrag
- Stödja barn i sin språkutveckling i sitt nationella minoritetsspråk och främja utveckling av en kulturell identitet
- Bidra till att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer
- Lägga grunden för barnens förståelse för olika språk och kulturer, inklusive de nationella minoriteternas språk och kulturer
I Järfälla kommun erbjuds möjligheter för förskolebarn att få förstärkt modersmålsstöd av modersmålslärare genom Järfälla språkcentrum.
Järfälla kommun erbjuder även elever i förskoleklass möjligheten att läsa finska.
Ansök om förstärkt modersmålsstöd
För att ansöka om förstärkt modersmålsstöd vänder du dig till förskolechefen/rektorn på ditt barns förskola/skola.
Minoritetsspråk i grundskolan
Modersmålsundervisningen ska främja elevers utveckling till aktiv tvåspråkighet som leder till en stark identitet och kulturkompetens.
Modersmålsundervisning kan ske på följande sätt enligt Skolförordningen 5 kap 8
- som språkval i grundskolan och specialskolan,
- som elevens val,
- inom ramen för skolans val, eller
- utanför den garanterade undervisningstiden.
Undervisningen genomförs framför allt utanför skoltid, men kan också genomföras som skolans val, elevens val eller som språkval.
För årskurs 1-5 sker undervisningen vanligtvis på elevens skola. För årskurs 6-9 kan undervisning ske på annan skola än den eleven går på.
För en elev som börjat i modersmålsundervisning är deltagandet obligatoriskt. Skriftliga individuella utvecklingsplaner tas fram varje år och betyg lämnas i årskurs 6‑9.
En elev som tillhör den nationella minoriteten romer och som kommer från utlandet får ges modersmålsundervisning i två språk om det finns särskilda skäl
Minoritetsspråk i grundskolan kan läsas i två olika spår:
Spår 1: eleven läser enligt kursplanen minoritetsspråk som första språk, det vill säga som modersmål. I detta fall får elevens lägsta betyg bytas mot modersmålsbetyget och på så sätt höja elevens meritvärde.
Spår 2: eleven läser enligt kursplanen minoritetsspråk som andraspråk, det vill säga som ett främmande språk om det finns fler än 5 elever på skolan samt att detta erbjuds. I detta fall får inte elevens lägsta betyg bytas ut mot betyget i minoritetsspråk som andraspråk.
Ansök om undervisning i minoritetsspråk:
Ansökan görs via e-tjänst:
Ansök om undervisning i minoritetsspråk
Säg upp modersmålsundervisning
Vårdnadshavare behöver endast söka till modersmålsundervisning en gång, därefter kommer barnet att fortsätta med modersmålsundervisningen genom hela grundskolan eller tills vårdnadshavaren väljer att avsluta modersmålsundervisningen.
Skolverkets film om nationella minoriteter i förskola, förskoleklass och skola på finska med svensk text:
Se skolverkets informationsfilm
All information som ges i filmen är en förenkling av gällande lagar och förordningar. För utförlig information var vänlig se skollag (2010:800) vars tolkningar görs av skolverket, www.skolverket.se, samt lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk (2009:724).
Skolverkets film om nationella minoriteter i förskola, förskoleklass och skola (finska)