Gå direkt till sidans innehåll

E-tjänst för förskola, pedagogisk omsorg, fritidshem och fritidsklubb

I e-tjänsten kan du bland annat ansöka om förskoleplats, pedagogisk omsorg och fritidshem, anmäla till fritidsklubb, lämna inkomstuppgift och schema samt säga upp plats.

I e-tjänsten kan du:

  • Ansöka om förskola, pedagogisk omsorg, fritidshem
  • Anmäla till fritidsklubb
  • Beräkna din avgift för förskola, pedagogisk omsorg eller fritidshem
  • Lämna inkomstuppgift
  • Registrera antal timmar ditt barn ska vara på förskolan eller den pedagogiska omsorgen
  • Svara på platserbjudande
  • Avsluta placering
  • Se en översikt över dina pågående och avslutade ärenden

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation
    (Du loggar in med ditt eget personnummer för att se ärenden och ansökningar för dina barn. Observera att du också måste vara registrerad som boende i kommunen för att logga in.)

Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas?

  • Vårdnadshavares namn
  • Barnets namn
  • Adress
  • E-postadress
  • Personnummer
  • Telefonnummer
  • Mobilnummer
  • Sysselsättning
  • Modersmål

Ändamålet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att barn- och ungdomsförvaltningen ska kunna administrera och handlägga ärenden rörande placeringar i förskola, pedagogisk omsorg, fritidshem och fritidsklubb. Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.

Laglig grund för behandlingen

För att få behandla personuppgifter krävs det att barn- och ungdomsförvaltningen har en rättslig grund för att behandla uppgifterna utifrån någon av de sex rättsliga grunder som omnämns i EU:s dataskyddsförordning.

Den rättsliga grund som gäller för behandling av personuppgifter för att kunna administrera och handlägga placeringsärenden för förskola, pedagogisk omsorg, fritidshem och fritidsklubb, är uppgift av allmänt intresse. Detta rör ansökan, platserbjudande, schema i förskola/pedagogisk omsorg och avslut av placering. Barn- och ungdomsförvaltningen behöver behandla personuppgifterna för att kunna verkställa de krav som ställs i skollagen gällande ett barns rätt till förskola, pedagogisk omsorg, fritidshem och öppen fritidsverksamhet (fritidsklubb).

När det gäller behandling av inkomstuppgifter så tillkommer också som rättslig grund, utöver uppgift av allmänt intresse, också myndighetsutövning. Barn- och ungdomsförvaltningen behöver behandla uppgifter om inkomst för att kunna handlägga ärenden gällande avgifter för plats i förskola, pedagogisk omsorg, fritidshem och fritidsklubb i enlighet med bestämmelser i skollagen och kommunens maxtaxa. Uppgifterna behöver behandlas för att förvaltningen ska kunna besluta om rätt avgift för fakturering för dig som har en plats för ditt barn i förskola, pedagogisk omsorg, fritidshem och fritidsklubb i kommunen. Din avgift beräknas på hushållets sammanlagda avgiftsgrundande inkomst.

Lagringstid

Hur länge som personuppgifterna lagras i verksamheten är kopplat till arkivlagstiftningen och barn- och ungdomsnämndens egna gallringsbeslut. Anledningen till detta är att barn- och ungdomsnämnden är en offentlig myndighet och berörda personuppgifter hanteras i handlingar som faller under begreppet allmän handling. Nämnden har egna gallringsbeslut i form av hanteringsanvisningar som beskriver om en handling/information ska bevaras (sparas) eller får gallras (slängas/förstöras).

Ansökan om förskola, pedagogisk omsorg, fritidshem och fritidsklubb, Schemauppgifter förskola/pedagogisk omsorg, svar på platserbjudanden och avslut av placering av vårdnadshavare gallras efter 3 år i enlighet med nämndens beslut. Inkomstuppgifter från vårdnadshavare gallras 3 år efter inkomståret i enlighet med nämndens beslut.

Övriga upplysningar

Detaljerad information om hur vi behandlar de uppgifter du lämnar och dina rättigheter

Personuppgiftsansvarig

Barn- och ungdomsnämnden
dataskydd@jarfalla.se

Senast uppdaterad: 2019-12-03

Upp