Vår rekryteringsprocess

Vad roligt att du vill jobba i Järfälla! Så här går det till när du söker jobb hos oss.

Järfälla kommun tillämpar en kompetensbaserad rekryteringsprocess för att säkerställa en rättvis och fördomsfri bedömning. Vi arbetar med löpande urval och intervjuer, och bakgrundskontroller genomförs vid behov för slutkandidater.

Här är de olika stegen i vår rekryteringsprocess:

1. Din ansökan kommer in

När du hittat en tjänst bland våra lediga jobb och skickat in din ansökan till oss kommer den direkt in i vårt rekryteringssystem. Du får då ett automatiskt svar på att vi tagit emot din ansökan. Kanske har du redan även fått svara på några urvalsfrågor, dem ställer vi för att vi ska kunna matcha din kompetens med den vi söker.

2. Ett första urval

När ansökningar kommer in börjar vi med att titta på vilka kompetenser, tidigare erfarenheter och kunskaper du har. Utifrån kravprofilen väljer vi ut kandidater som vi vill gå vidare med och kallar till en första intervju. Ibland söker vi någon med specifik kompetens och då kan det vara så att du inte går vidare i just den aktuella processen. Det är viktigt för oss att återkoppla till dig så snart som möjligt. Vi rekryterar till många tjänster, så även om du inte skulle få den första tjänsten, fortsätt söka jobb hos oss.

3. Vi bjuder in till intervjuer

När vi gjort vårt urval kommer vi att bjuda in kandidater till en första intervju. Det gör vi genom telefonkontakt eller mail. Oftast genomför vi två intervjuer med kandidater, det beror lite på vilken tjänst du söker. Om du söker en chefstjänst kan det vara så att du träffar fackliga representanter också vid en intervju.

Intervjun är ett tillfälle för oss att ställa fler frågor om dig och dina erfarenheter. Det är också en möjlighet för dig att ställa eventuella frågor om jobbet och arbetsplatsen. Vi arbetar kompetensbaserat i våra rekryteringsprocesser och använder en strukturerad intervjumall där alla kandidater får samma frågor. Detta är en väl beprövad urvalsmetod som ger en helhetsbild av kandidatens erfarenhet och kompetens. På det viset säkerställer vi att samtliga kandidater får likvärdiga förutsättningar och bedöms på samma grunder.

4. Eventuell testning

För vissa tjänster genomför vi arbetspsykologiska tester. Detta för att vi ska kunna matcha din profil och kompetens utifrån de kompetenser som är uppsatta för den aktuella kravprofilen. Vi informerar i annonsen samt vid intervjutillfället om tester är aktuella.

5. Vi kontaktar dina referenser

Vid alla våra rekryteringar tar vi referenser från tidigare anställningar, så redan innan du skickar in din ansökan kan du fundera på vilka referenser du skulle kunna lämna. Ett tips är att lämna en tidigare chef som referens. Vi gör många av våra referenstagningar digitalt, vilket är smidigt, kvalitetssäkrat och tidseffektivt. Vid referenstagning har vi frågemallarna för att stötta den kompetensbaserade metoden och skapa förutsättningar för att bedöma kandidater likvärdigt.

6. Eventuell bakgrundskontroll

I vissa tjänster använder vi oss av bakgrundskontroller. Dessa kontroller görs endast i den utsträckning det är relevant för den aktuella tjänsten. Om tjänsten omfattas av bakgrundskontroll kommer det framgå vid annonsering och vid intervjutillfället.

I vissa tjänster krävs även lagstadgat utdrag ur belastningsregistret från Polismyndigheten eller säkerhetsprövning med registerkontroll via Säkerhetspolisen.

Läs mer om våra olika kontroller

7. Du får återkoppling

Vi återkopplar till alla kandidater som varit med i processen, även de som inte fått jobbet. Vanligtvis återkopplar vi till personer som har varit på intervjun muntligen och via mejl till övriga. Ibland kan rekryteringsprocessen dra ut på tiden av olika anledningar. Har du frågor eller funderingar kring processen där du är involverad i kontaktar du den som står som kontaktperson för den aktuella annonsen.

8. Anställning

När vi gått igenom rekryteringsprocessens alla steg och vi är överens med den som fått jobbet så upprättar vi anställningsavtal som ska signeras av både rekryterande chef och slutkandidat. Bra jobbat!

Läs mer

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.