Att lämna anbud
Järfälla kommuns upphandlingar publiceras i TendSign där förfrågningsunderlag kan hämtas. Att lämna anbud till offentlig sektor kan ibland upplevas som komplicerat. Här finns därför några förtydliganden och tips till er som vill lämna anbud.
Kommunen arbetar aktivt för att få en så stor och varierad leverantörsmarknad som möjligt och strävar efter att ha en öppen dialog med våra leverantörer och anbudsgivare. Det är många formaliteter som måste vara avklarade när anbudslämnare ska lämna anbud till en offentlig myndighet.
Kommunen använder det elektroniska upphandlingssystemet TendSign. Systemet är webbaserat och användas för att tillhandahålla förfrågningsunderlag, svara på frågor, ta in anbud och meddela tilldelningsbeslut.
Som anbudsgivare kan man alltid vända sig till systemleverantören (som anges i samband med upphandlingen) för hjälp med inloggning.
Om förfrågningsunderlag tillhandahålls på annat sätt, är det viktigt att ändå registrera sig för att inte missa de kompletteringar och förtydliganden som kan göras under anbudstiden.
Tips vid anbudslämning och anbudsansökan
- Gå igenom förfrågningsunderlaget noggrant i god tid. Läs även eventuella kompletteringar samt frågor och svar som inkommit under anbudstiden.
- Upphandlaren är kontaktperson under hela upphandlingsprocessen, och endast skriftliga svar i TendSign är bindande.
- Alla leverantörer får ta del av uppkomna frågor.
- Fråga om något är oklart eller känns fel, ju tidigare i processen desto bättre. Kommunen kan göra förtydliganden eller justera förfrågningsunderlaget under anbudstiden.
- Kontrollera alla viktiga datum.
- Utforma ert anbud enligt anvisningarna i förfrågningsunderlaget.
- Bifoga de dokument, intyg och bilagor som efterfrågas till anbudet .
- Notera de krav som vi ställer i förfrågningsunderlaget och se till att ni uppfyller dem — även om kraven inte känns relevanta för er.
- Följ instruktionerna som ges i förfrågningsunderlaget, annars kan ditt anbud bli förkastat.
- Se till att anbudet registreras i TendSign.
Vägledning genom hela upphandlingsprocessen
Upphandlingsenheten
Kerstin Svensson
Upphandlingschef
08-580 285 11
kerstin.m.svensson@jarfalla.se
Helena Ekström
Upphandlare
08-580 285 96
helena.ekstrom@jarfalla.se
Upphandlingsområde: Kommunstyrelseförvaltningen samt kultur-, demokrati- och fritidsförvaltningen
Åsa Landin
Upphandlare fastighet
08-580 245 11
asa.landin@jarfalla.se
Upphandlingsområde: Fastighet
Adem Mohammed
Entreprenadupphandlare
08-580 285 16
adem.mohammed@jarfalla.se
Upphandlingsområde: Samhällsbyggnadsavdelningen samt projektavdelningen
Glenn Hansson
Upphandlare
glenn.hansson@jarfalla.se
Upphandlingsområde: Socialförvaltningen
Christian Ahl
Upphandlare
08-580 226 47
christian.ahl@jarfalla.se
Upphandlingsområde: Barn- och ungdomsförvaltningen samt kompetensförvaltningen
Johan Ekengren
Konsult upphandling
johan.ekengren.k@jarfalla.se
Upphandlingsområde: Fastighet
Stefan Ejderfjäll
Från och med 1 april 2019
Entreprenadupphandlare
Upphandlingsområde: Bygg- och miljöförvaltningen samt projektavdelningen
E-handel
Yllka Cameron
E-handelshandläggare
08-580 245 45
yllka.cameron@jarfalla.se
Ruslana Kyrnychuk
E-handelshandläggare
ruslana.kyrnychuk.k@jarfalla.se
Sara Strandberg (föräldraledig)
E-handelsansvarig
08-580 285 31
sara.strandberg@jarfalla.se
Senast uppdaterad: 2019-01-16