Fjällenskolan femma i Den stora läsutmaningen

Fjällenskolan femma i den stora läsutmaningen

Belsam Hamadi, lärare, Ugur Acaralp, lärare och Flora Villalobos Castillo på fritidsklubben, är initiativtagare till Fjällenskolans deltagande i Den stora läsutmaningen.

En nationell tävling har ökat läslusten hos eleverna i årskurs 4 på Fjällenskolan i Viksjö. Mellan 16 september och 2 december 2024 läste eleverna minst en halvtimme om dagen, ibland så mycket som två timmar och mer. Resultatet? Läslusten har ökat.

Den stora läsutmaningen är en tävling som lockar elever i årskurs fyra från hela Sverige. I år var cirka 47 000 elever med i utmaningen, som går ut på att läsa så mycket som möjligt under tio veckors tid. Syftet med utmaningen är att öka intresset för böcker och läsning.

– Det är väldigt roligt att årskurs fyra i Fjällenskolan uppmärksammas för sitt fina arbete med läsning. Läsningen är en viktig nyckel till att lyckas med lärande och kunskapsutveckling i alla ämnen. Många av våra skolor har olika typer av lässatsningar och läsprojekt för att stimulera läslust och läsförmåga vilket är mycket positivt. Här har även våra fritidshem en viktig roll att spela, säger Lena Ländin, verksamhetschef grundskola i Järfälla.

Samarbetet med förskolan ett lyckokast

Fjällenskolan deltog för första gången och valde att anmäla de två klasserna i årskurs fyra som en grupp, för att undvika en intern tävling. Elevernas läsning mättes i tid och inte antalet sidor, så att även elever med läs- och skrivsvårigheter skulle kunna delta på lika villkor.

Varje dag startade med 20 minuters tyst läsning. Eleverna skulle även läsa en stund hemma varje dag och dessutom inleddes ett samarbete med Fjällens förskola som ligger vägg i vägg. Där har eleverna haft högläsning för barnen i åldrarna tre till fem år under trettio minuter varje dag.

– Det har skapat en otrolig kontakt mellan barnen på förskolan och våra elever i fyran. Det har blivit väldigt uppskattat hos alla så det fortsätter vi med, säger Ugur Acaralp, lärare på Fjällenskolan.

Efter läsutmaningen har läsning på flera sätt blivit en självklar del av verksamheten. Eleverna pratar om böcker, de startar bokcirklar och tar spontant med sig böcker på utflykten.

– Största vinsten tycker jag är att vi inte behöver tjata om läsning längre, eleverna pratar böcker nu och de läser mer hemma. Det är fantastiskt, säger läraren Belsam Hamadi, lärare på Fjällenskolan.

Läs mer

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.