Uppdaterad: Järfälla
bibliotek varnar för bedrägeri
Bedragare använder Järfälla biblioteket som täckmantel för att försöka komma åt bankuppgifter. Mejl har skickats ut om byte av PIN-kod där det felaktigt ser ut som att biblioteket är avsändare. Klicka inte på länken! Biblioteket ber aldrig om personlig information som koder, bank-id eller liknande.
Bedrägerier i Järfälla
Bedragare har försökt komma åt person- och bankuppgifter genom att utge sig för att vara bibliotekspersonal. Personerna har kontaktat låntagare via telefon och mail och påstått att de ringer från biblioteket. De har sen försökt få tillgång tillgång till känslig information genom att förmå låntagaren att lämna ut koder, bank-id med mera för att sedan kunna få tillgång till deras bankkonton.
I många fall rör det sig om en uppmaning till låntagarna att byta ut sin pinkod.
Behöver du byta PIN-kod? Besök oss på biblioteket. Vi har vidtagit åtgärder för att minska risken framöver.
Har du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök
Om du blivit utsatt för bedrägeri så ska du alltid göra en polisanmälan på polisen.se eller på 114 14. Ring 112 om brottet händer nu, eller om polisen behövs på plats snabbt.
Så rekommenderar Polisen att du skyddar dig mot bedrägeri:
- Lägg på luren om någon okänd ringer upp. Du behöver inte vara artig.
- Logga inte in. Identifiera dig aldrig med bank-ID och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan. Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.
- Lita inte på den som ringer. Även om personen verkar trovärdig och har personlig information om dig. Bedragaren kan försöka stressa upp dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut eller något annat.
Källa: Polisen