Stabilt resultat i årets trygghetsmätning

Ungdomar som pratar och skrattar tillsammans utomhus

Resultatet i polisens trygghetsmätning 2024, där otryggheten minskar i samtliga åldersgrupper både för män och för kvinnor, visar på en fortsatt stabil utveckling i Järfälla. Trots den senaste tidens oroligheter i Stockholmsområdet kan en positiv trend över tid konstateras i Järfälla. Bland annat har förtroendet för kommunen och polisen ökat.

Tryggheten är fortsatt något lägre i Järfälla jämfört med genomsnittet i länet, men utvecklingen går åt rätt håll även om den planat ut något jämfört med den stora förbättringen 2023 då det långsiktiga arbetet med tryggheten resulterade i flera viktiga händelser. Bland annat bedömde polisen att Jakobsbergs centrum inte längre hade någon öppen drogscen. Polisen tog också bort Termovägen från listan över utsatta områden. Under 2024 har arbetet fortsatt bland annat med utökade områden för ordningsvakter och fler kameror. Trygghetsarbetet lyfts också tydligt fram i Mål & budget för 2025.

– Den här undersökningen visar att det målmedvetna trygghetsarbetet, som har pågått under lång tid, har gett resultat och vi ser en positiv trend över tid. Trygghetsarbetet är långsiktigt och vi behöver hela tiden utveckla samverkansformer och nya sätt att arbeta för att öka tryggheten för Järfällaborna. I budgeten för 2025 så ökar vi resurserna för kommunens trygghetsarbete ytterligare med förstärkning av exempelvis ordningsvakter och socialtjänst. Tillsammans med den nya lagstiftningen så är jag hoppfull inför att vi är på rätt väg, även om den kommer att bli lång säger Emma Feldman (M), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.

Samverkan viktig

För att öka tryggheten fortsätter den täta samverkan mellan kommunen, polisen, räddningstjänsten, Järfällahus AB, Region Stockholm m.fl. Kommunen arbetar med flera resurser som varje dag möter kommuninvånare och företagare. Som exempel kan nämnas ordningsvakter, mobila trygghetsväktare, nattvandrarvärdar, fältarbetare och fastighetsförvaltare.

– Tät samverkan mellan myndigheter, riktade trygghetsskapande insatser och ett systematiskt förebyggande arbete är nyckeln för att bekämpa brottsligheten på lång sikt. Jag är glad att vi fortsätter att ta kliv och att det märks bland medborgarnas upplevelser, men det här är ett arbete som måste fortsätta i många år framöver. Det finns inga genvägar, säger Eva Ullberg (S), kommunstyrelsens ordförande.

Högre förtroende

Förtroendet för kommunen och polisen har ökat sedan föregående år och är högre jämfört med genomsnittet i länet. Uppfattningen om att polisen bryr sig om problem i området varierar mellan kommunerna. Järfälla, tillsammans med Haninge, Sundbyberg och Södertälje, är de kommuner som ligger högst, där över 60 procent anser att polisen bryr sig om problem i området.

En förklaring i Järfälla kan vara det medborgarlöfte som kommunen och polisen har formulerat där kommunikation och ökad lokal synlighet är två delar parterna arbetat särskilt med.

– Vi arbetar dygnets alla timmar med att förebygga och bekämpa brottslighet. Den dagliga dialogen med medborgarna är viktig för oss såväl dom spontana möten som uppstår vid exempelvis fotpatrulleringar som de i förväg annonserade medborgardialogerna. Vi är väldigt glada över att se att förtroendet för oss ökar, säger Torgny Söderberg, chef för lokalpolisområde Järfälla.

Om trygghetsmätningen

Trygghetsmätningen genomförs årligen sedan 2020 i samverkan mellan polisen och kommunerna i Stockholms län och Gotland. Syftet är att undersöka tryggheten och brottsutsattheten bland invånarna och få ett underlag till de regionala och lokala lägesbilderna. Årets enkät skickades ut till 124 674 invånare, och svarsfrekvensen var 44,1 procent.

Årets trygghetsmätning besvarades av 2 634 Järfällabor vilket är fler jämfört med föregående år. Detta beror på att enkäten skickades till nästan dubbelt så många personer. Svarsfrekvensen är dock något lägre jämfört med tidigare år.

Resultat av trygghetsmätning i Stockholms län och på Gotland 2024

Läs mer om kommunens trygghetsarbete här.

Läs mer

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.