Innehåll

”Vi vill bli ännu mer hållbara”

Från blandcontainer på gården till noggrann sortering i alla rum. För Hoom Hotel i Järfälla är det idag en självklarhet att sortera avfall rätt. – Personalen älskar det här, alla vill ju ställa om och värna miljön, säger vd Revan Matti.

När det blev dags för Hoom Hotel i Järfälla att ändra sina rutiner kring avfallshanteringen var det bara en sak som gällde.

– Information, information och information! Det är verkligen så viktigt för att få med alla på tåget, både personal och gäster. Vi har hängt upp lappar i hissarna, i entrén, i köket och på rummen – överallt är det skyltat om var och hur man sorterar. Och vid incheckningen får nu alla gäster veta vad som gäller angående matavfall och annan sortering, berättar Revan Matti.

153 nya avfallsbehållare till alla rum

Fram tills för åtta månader sedan hade Hoom Hotel en blandcontainer ute på gården där det mesta tippades. Tills en måndagsmorgon när…

– … vi insåg att det inte är hållbart, på något sätt. Vi behöver tänka på miljön och lära oss att sortera ordentligt, fortsätter Revan Matti.

Sagt och gjort. Hotellet fixade nya avfallsbehållare till varje rum – 153 stycken – och från Järfälla kommun tog man emot speciella kärl för att kunna sortera matavfall.

– Vi har haft en jättebra dialog med kommunen, det har varit lätt att förstå hur vi ska gå till väga och märka upp kärlen.

”Alla vill ju ställa om”

Nya regler kan röra till det och skapa stress men i det här fallet har det varit precis tvärtom menar Revan Matti. De skärpta kraven har välkomnats med öppna armar.

– Personalen älskar det här! Det är klart att det var enkelt att bara kunna tippa i containern, men alla vill ju ställa om och värna miljön. Vi har också fått positiv feedback från våra gäster, många tycker att det är jättebra att de själva kan vara med och bidra genom att sortera rätt.

Och arbetet slutar inte här, förklarar Revan Matti.

– Miljön är viktig och miljön är ett långsiktigt arbete, säger han och fortsätter:

– Nu diskuterar vi hur vi kan agera annorlunda på fler områden. Vi ser bland annat över hur vi kan hantera tvätten på ett annat sätt och på så sätt bli ännu mer hållbara.

Revan Matti, vd, Hoom Hotel

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.



Upp