Personligt ombud för personer med psykisk funktions­nedsättning

Personligt ombud är ett stöd för personer med psykisk funktions­ned­sätt­ning, som behöver hjälp i kontakten med samhällets olika instanser.

Vad kan man få hjälp med?

Ombudets uppgift är att företräda, ge råd och stöd samt hjälpa till i kontakten med vårdgivare, fordrings­ägare, hyresvärdar, försäk­rings­kassan, kronofogden, skatte­myndigheten med flera instanser.

Ett personlig ombud kan till exempel vara till hjälp:

  • när ekonomin trasslar
  • när du vill upprätta en fungerande avbetal­nings­plan
  • i kontakt med myndig­heter och vårdgivare
  • när du behöver hjälp att reda ut missförstånd
  • genom att verka för sam­ordnade insatser från myndigheter och vård­givare

Personliga ombudet är inte en myndighets­person som kan besluta för din räkning och kan inte heller ge någon vårdande insats.

Så här får du kontakt:

Besöksadress:

Riddarplatsen 5, 12 tr, Jakobsberg

Postadress:

Järfälla kommun
Vård och Omsorg
177 80 Järfälla

Telefon:

08-580 285 00 eller 580 290 45 (Nås lättast vardagar kl 08.30 – 09.30.)

Skicka e-post till personligt ombud

Om du inte vill kontakta om­budet direkt men vill ha mer information, vänd dig till:

  • Servicecenter, telefon: 08-580 285 00
  • Klientorganisationerna RSMH och IFS
  • Landstingets psyki­atriska verksamhet
  • Aspens dagverksamhet
Upp

På jarfalla.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?