Hemtjänst - stöd i ordinärt boende

Du som är 65 år eller äldre och behöver hjälp för att klara din vardag kan få stöd och service. Du väljer själv vilken utförare som ska hjälpa dig - privat eller kommunens egen. Hand­läggaren ger dig information om vilka alternativ som finns men ska inte välja åt dig.

Viktiga länkar

Höjd avgift för hemtjänst 2025

Avgiften för hemtjänst, ledsagning och avlösning kommer att höjas från 200 kronor till 350 kronor per timme från och med januari 2025. Det blir också förändringar i flera avgifter kring stöd i hemmet, enligt beslut i Järfällas kommunfullmäktige Pdf, 4.7 MB..

Vilka berörs av höjningen?

Avgiftshöjningen påverkar främst dem med begränsade serviceinsatser, exempelvis hjälp med städning några timmar i månaden.

Enskilda i behov av stora omvårdnadsinsatser, omfattas av maxtaxan/högkostnadsskyddet och berörs inte av höjningen.

Varför höjs avgiften för hemtjänst?

Bakgrunden till beslutet är att Järfälla under lång tid haft relativt låga avgifter för stöd i ordinärt boende. I och med höjningen 2025 hamnar Järfälla i nivå med andra kommuner i Stockholms län.

Fler förändringar i avgifterna 2025

En nyhet för alla som beviljats matlådor från kommunen är att betalningen per leverans slopas 2025. Istället införs ett månadsabonnemang på 210 kronor för matdistributionen, det vill säga en fast avgift oavsett hur många matlådor som beställs per månad.

Det kommer också att införas en avgift om digitalt lås eller trygghetslarm inte återlämnas till kommunen.

Nya avgiften syns på februari-fakturan

Den nya avgiften gäller från den 1 januari 2025 och kommer att synas den hemtjänstfaktura som kommer i slutet av februari.
Om du har fått en förändrad inkomst behöver du uppge den genom att skicka in en inkomstblankett till kommunen.

Här kan du läsa mer om de nya avgifterna för hemtjänst Pdf, 30.7 kB. som kommunfullmäktige beslutade om vid sammanträdet den 21 oktober. Observera att vissa förändringar kan ske till följd av 2025 års avgiftsberäkning.

Vid frågor kontakta servicecenter:

e-post kontakt@jarfalla.se

tel. 08-580 285 00

Vad är hemtjänst - stöd i ordinärt boende?

Det vanligaste är att hem­tjänstens personal kommer hem och hjälper dig på dag­tid. Om ditt behov av omsorg är stort kan du få regel­bunden hjälp dygnet runt. Hem­tjänsten gör inte sådant som du själv kan göra eller få hjälp med på annat sätt. Du kan till exempel få hjälp med:

  • personlig hygien.
  • att äta och dricka, klä på dig och förflytta dig.
  • service som handling, städning, tvätt och mat.
  • socialt stöd i det dagliga livet.
  • ledsagning till och från olika aktiviteter.

Så ansöker du om hem­tjänst - stöd i ordinärt boende

Om du har frågor om att ansöka är du väl­kommen att vända dig till kommunens service­center. Tillsammans går vi i genom vilka insatser och stöd som finns och hur du ansöker. Du kan också få hjälp att fylla i ansökan via dator i servicecenters besökslokal på Riddarplatsen 5 i Jakobsberg.

Telefon: 08-580 285 00

E-post: kontakt@jarfalla.se

Ansök via e-tjänst eller blankett

Du kan ansöka via kommunens e-tjänst eller blankett, som finns att hämta i e-tjänsten. Kontakta servicecenter om du istället behöver få blankett hemskickad.

E-tjänst bistånd och hjälp - ansökan

Blanketter finns att hämta i e-tjänsten

Du kan ansöka om:

Omfattande omvårdnadsinsatser och boende

  • Om du har omfattande behov i hemmet, till exempel matlagning, promenader och personlig hygien.
  • Om du behöver flytta till korttidsboende eller vård- och omsorgsboenden.
  • Ansök via e-tjänst eller blanketten "Bistånd enligt Socialtjänstlagen för personer över 65 år".

Flytt till Järfälla vid stora omvårdnadsbehov

  • Om du har stora omvårdnadsbehov och vill flytta till Järfälla men behöver stöd från Järfälla kommun för att kunna flytta.
  • Ansök via e-tjänst eller blanketten "Bistånd enligt Socialtjänstlagen för bosatta utanför Järfälla".

När du har ansökt om stöd

När vi har fått din ansökan kommer en hand­läggare från kommunens äldreenhet att kontakta dig och boka in tid för hembesök. Vi träffas för att prata om ditt behov och dina möjlig­heter att få stöd och service. Därefter får du ett skriftligt beslut.

Omprövning av beslut

Om ditt behov av stöd för­ändras kan handläggaren om­pröva beslutet. Det kan inne­bära att du får en annan typ av hjälp eller att du får mer eller mindre hjälp än tidigare.

Även om ingenting har förändrats omprövas be­slutet vanligtvis en gång per år.

Överklaga beslut

Om du får avslag på en ansökan om hjälp och stöd (bistånd), eller om du är miss­nöjd med beslutet, kan du överklaga beslutet.

Din handläggare är skyldig att informera dig om dina möjligheter att överklaga och hur du ska gå till väga. Om du inte är nöjd med det beslut som socialtjänsten har fattat om insatser enligt social­tjänst­lagen (SoL) kan du överklaga vissa beslut till domstol.

Exempel på sådant som kan överklagas är beslut om avslag på ansökan om bistånd enligt socialtjänst­lagen – oavsett om ansökan har avslagits helt eller delvis. Du kan bara överklaga beslut som rör dig själv.

Om socialtjänsten har fattat ett beslut som du inte är nöjd med ska du få ett skriftligt beslut av socialtjänsten till­sammans med information om hur du gör för att över­klaga.

Skicka din över­klagan till social­tjänsten

Beslutet överklagas till förvaltnings­rätten men ska skickas till social­tjänsten. Överklagandet ska vara kommunen tillhanda senast tre veckor efter att du tagit del av beslutet. Social­tjänsten skickar sedan din överklagan till förvaltnings­rätten.

Lämna uppgift om inkomst

  • För att lämna inkomstuppgifter använder du e-tjänsten omvårdnadsavigift - lämna uppgifter
  • eller blanketten som finns i e-tjänsten.
  • Bilagan fyller du i om du äger din bostad, till exempel bostadsrätt eller villa.
  • Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten, kontakta servicecenter: 08-580 285 00 tonval 1.

Frågor och svar om avgifter och faktura

Jag kan eller vill inte använda e-tjänster!

Om du inte har möjlighet att använda Järfällas e-tjänster, kontakta servicecenter: 08-580 285 00 tonval 1.

Antalet timmar stämmer inte på min faktura!

Kontakta din hem­tjänst. Det är hemtjänst­personalen som rapporterar timmarna till kommunen som i sin tur fakturerar dem. Om hem­tjänsten har rapporterat in fel antal timmar, så är det hem­tjänsten som ska rätta till detta.

Antalet matlådor på fakturan stämmer inte!

Kontakta din hemtjänst och be dem rätta till felet. Det är hem­tjänsten som levererar mat­lådorna. De rapporterar också in till kommunen hur många matlådor som leve­rerats till dig. Kommunen skriver sedan ut en faktura utifrån uppgifterna från hem­tjänsten.

Kontakta kommunens service­center, telefon 08-580 285 00, tonval 1 (äldreomsorg) så får du hjälp.

Synpunkter och klagomål på socialtjänsten

Är du missnöjd med någonting? Har du förslag på hur vi inom socialtjänsten i Järfälla kan bli bättre?

Tveka inte att höra av dig till oss.

Kontakt

Områdeschef Fenote Mengesha

Telefon: 08-580 299 12

E-post: Fenote.Mengesha@jarfalla.se

Läs mer

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.