Förändringar inom hemtjänsten
%20(2)%20Pratar%20med%20hemtj%C3%A4nsten-redigerad.jpg)
Kommunfullmäktige i Järfälla har nu fattat beslut om att säga upp alla avtal med privata aktörer inom hemtjänst, avlösning, ledsagning och boendestöd. Här hittar du vanliga frågor och svar om vad som hänt.
Vad har hänt?
Bakgrunden till beslutet är att kommunen, tack vare ett intensifierat arbete med bland annat utökade kontroller och samverkan med andra kommuner, har identifierat brister kopplade till externa aktörer. Bristerna har i vissa fall lett till avtalsbrott och polisanmälningar.
För att säkerställa kvalitet, rättssäkerhet och trygghet för omsorgstagare samt att skattemedel används på ett korrekt sätt, kommer kommunen att ta ett helhetsgrepp om utförandet av tjänster inom hemtjänst, avlösning, ledsagning och boendestöd. Avsikten är att upphandla tjänsterna enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU) inom en tvåårsperiod och på så sätt erbjuda omsorgstagare att själva välja bland upphandlade utförare. En ny upphandling ska också bidra till en sund konkurrens på marknaden och lika förutsättningar för alla företag.
Under tiden förberedelserna och själva upphandlingen pågår kommer tjänsterna som idag utförs av privata aktörer att tas över i kommunal regi.
Vanliga frågor och svar
Vad har hänt?
Efter ett intensivt arbete med kontroller och uppföljning har Järfälla kommun identifierat omfattande brister och fastställt flera förekomster av avtalsbrott i de tjänster som utförs av privata aktörer inom hemtjänst, avlösning, ledsagning och boendestöd.
Därför har kommunen vidtagit en rad åtgärder:
- Samtliga avtal inom Lagen om valfrihet (LOV) för hemtjänst, avlösning, ledsagarservice och boendestöd har sagts upp.
- Den pågående upphandlingen av dessa tjänster har avbrutits för ny kravställning.
- Flera företag har polisanmälts på grund av misstänkt välfärdsbrottslighet.
Hur påverkar det här mig som omsorgstagare/brukare?
Du som idag får stöd och service från Järfälla kommuns egna verksamheter, t ex Järfälla hemtjänst, påverkas inte av de här besluten.
Du som idag har ett privat företag som utförare av hemtjänst, avlösning, ledsagning eller boendestöd kommer att få byta till Järfälla kommun som utförare.
Från och med den 10 december, när avtalen löper ut, kommer du att få dina beviljade insatser utförda av kommunens egen personal.
Kommunen kommer att ha en dialog med dig och dina anhöriga för att säkerställa en trygg övergång och att du får det stöd och den service som du har rätt till.
Under uppsägningstiden, tre månader, är det ansvarig utförare, dvs. det aktuella företaget, som ansvarar för att villkoren i avtalet uppfylls och att dina beviljade insatser utförs.
Jag är berörd av detta, vad ska jag göra nu?
Du behöver inte göra något nu. Du behåller din nuvarande utförare under uppsägningstiden (tre månader). Din biståndshandläggare kommer att kontakta dig, eller den som du angett företräder dig, för att säkerställa en trygg övergång och att du får det stöd och den service som du har rätt till.
Jag vill byta utförare nu – hur gör jag?
Vänd dig till din biståndshandläggare på myndighet äldre eller din handläggare på myndighet funktionsnedsättning så får du information om hur du ska gå tillväga. Telefonnummer: 08-580 285 00 (servicecenter).
Hur lång tid tar det att byta till en annan utförare?
Kommunen behöver lite tid på sig att handlägga ditt ärende i det fall du vill byta utförare nu. Upp till två veckor kan det ta.
Jag har fått ett beslut om insats och ska välja utförare nu, kan jag välja en privat utförare?
Du kan välja en privat utförare men det kommer att innebära att du behöver byta snart igen. Från och med den 10 december kommer alla insatser att utföras av kommunens egen verksamhet.
Har enskilda omsorgstagare/brukare i kommunen lidit skada av de brister som funnits?
Välfärdsbrottslighet handlar oftast om brottslighet som riktas mot det offentliga välfärdssystemet, där personer eller företag olovligt utnyttjar systemet. Vi har inte fått någon indikation på att enskilda omsorgstagare har påverkats negativt av den välfärdsbrottslighet vi misstänker.
Jag känner mig orolig över att det företag som utför insatser hos mig inte är seriöst – kan jag känna mig trygg under övergångsperioden, dvs. innan jag får en ny utförare?
De företag som har avtal med kommunen ansvarar för att leverera de tjänster de har förbundit sig till enligt avtalet, som gäller hela övergångsperioden, det vill säga i tre månader.
Jag är orolig för att byta utförare – är kommunens hemtjänst bra?
Järfälla hemtjänst, kommunens egen verksamhet, har övergått till ett nytt arbetssätt och arbetar nu i team. Förutom din fasta omsorgskontakt, har du som brukare/omsorgstagare ett team runt dig. Det är färre personal som kommer hem till dig, cirka 14 personer under en 14-dagarsperiod. Du känner ditt team och kan vara trygg med din hemtjänst.
Vad händer med den personal som är anställd i de företag vars avtal sagts upp?
Det är arbetsgivaren – alltså företaget – som ansvarar för sina anställda och deras anställningsvillkor. Järfälla kommun har ett stort behov av kvalificerad personal inom vård och omsorg och det står alla fritt att söka tjänster som annonseras.
Vad gör kommunen nu?
Kommunen har sagt upp samtliga avtal inom Lagen om valfrihet (LOV) för hemtjänst, avlösning, ledsagarservice och boendestöd för att på sikt bara upphandla enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU).
Förberedelserna för en ny upphandling och själva upphandlingen beräknas ta cirka två år.
Omfattningen av bristerna gör att kommunen behöver tid för att förbereda en ny upphandling som till fullo kan säkerställa en trygg och kvalitativ hemtjänst och att skattemedlen används på rätt sätt.
Under tiden kommer du få dina beviljade insatser utförda av Järfälla kommuns egen verksamhet.
Jag vill ta del av beslutsunderlag – var hittar jag det?
Handlingarna går att plocka fram på Järfälla kommuns webbplats under Protokoll Kommunfullmäktige. Vill du ha ut andra handlingar än de som finns där, behöver du lämna in en särskild begäran som sedan sekretessprövas.
Jag vill lämna synpunkter – vart vänder jag mig?
Servicecenter tar emot synpunkter och vidarebefordrar sedan dem till rätt person.
Telefonnummer: 08-580 285 00.
Faktaruta
Välfärdsbrott
Välfärdsbrott är brottslighet som riktas mot det offentliga välfärdssystemet, där personer eller företag olovligt utnyttjar systemet. Det handlar oftast om bedrägerier eller bidragsbrott där felaktiga uppgifter lämnas in för att få ut ersättningar och bidrag eller avtal på felaktiga grunder.
Lagen om valfrihet (LOV)
Lag om valfrihetssystem reglerar vad som ska gälla för de kommuner och regioner som vill konkurrenspröva kommunala verksamheter genom att överlåta valet av utförare av stöd, vård- och omsorgstjänster till omsorgstagaren. Ett valfrihetssystem innebär att den enskilde invånaren själv kan välja utförare. Det innebär också att ersättningen till utföraren följer den enskildes val.
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
När offentlig sektor köper varor, tjänster eller byggentreprenader sker det oftast genom en offentlig upphandling. Offentlig upphandling är en lagreglerad inköpsprocess som ska se till att offentliga inköp öppnas för konkurrens och att offentliga medel används så effektivt som möjligt (Konkurrensverket).