Färdtjänst

Om du har en funktionsnedsättning och inte kan resa med kollek­tiva färd­medel till aktiviteter, släkt eller vänner kan du ansöka om färdtjänst via e-tjänst eller blankett.

Om färdtjänst och aktuella avgifter

Färdtjänsten är en del av Stockholms läns kollektivtrafik. Du ansöker om färdtjänst via din hemkommun, som i sin tur skickar ansökan vidare till Region Stockholms trafikförvaltning, som beslutar om färdtjänsttillstånd.

På Färdtjänsten webbplats kan du läsa mer om färdtjänst och avgifter

Så ansöker du om färd­tjänst med e-tjänst:

  1. Ordna ett läkar­intyg som styrker ditt behov av färd­tjänst. Läkarintyget får vara max 3 månader gammalt. Be din läkare att lägga in det på Mina sidor på 1177 så får du det digitalt. Det går även bra att få det per post och scanna/fota av det och bifoga i ansökan.
  2. Ansök om färdtjänst i e-tjänsten. Ladda upp ditt läkarintyg direkt i e-tjänsten. Om det är första gången du ansöker om färdtjänst, kommer servicehandläggaren att ta ett foto på dig vid ert möte. Vid förnyelse av färdtjänst behövs inget nytt fotografi.
  3. En servicehandläggare kommer att kontakta dig för att utreda ditt behov av färdtjänst.
  4. Sedan skickas din utredning till Färd­tjänst­nämnden som beslutar om du får färdtjänst.

Om du inte har möjlighet att ansöka via e-tjänst:

  1. Ladda ned blankett i e-tjänsten eller beställ blankett hos servicecenter: 08-580 285 00
  2. Skicka blanketten och ett foto på dig till kommunens service­center:
    Järfälla kommun
    Järfälla service­center/Färd­tjänst
    177 80 Järfälla
  3. En servicehandläggare kommer att kontakta dig och utreda ditt behov av färdtjänst.
  4. Sedan skickas din utredning till färdtjänsten på trafikförvaltningen som beslutar om du får färdtjänst.

Förnyelse av färdtjänst

Vid förnyelse av färdtjänst gör du på samma sätt, men du behöver inte skicka med foto igen.

Riks­färdtjänst

Riksfärdtjänst finns för dig med funktionsnedsättning som behöver resa på ett kostsamt sätt utanför länet och inom Sverige. Riksfärd­tjänst utreds och beviljas av kommunen. För resan får du betala en avgift.

Så ansöker du om riks­färd­tjänst

Ansök genom att kontakta din bistånds­bedömare eller kommunens servicecenter på 08-580 285 00, tonval 1 (äldreomsorg och funktions­nedsättning).

Turbundna resor

Du som inte kan åka med kommunala färd­medel till exempel mellan bostad och daglig verksamhet eller kort­tids­vistelse kan få så kallad tur­bunden resa. Resan genom­förs efter planerade regel­bundna dagar och tider. Resan är från och med 2015 avgiftsfri.

Så ansöker du om tur­bundna resor

Ansök genom att kontakta din bistånds­bedömare eller kommunens servicecenter på 08-580 285 00, tonval 1 (äldreomsorg och funktions­nedsättning).

Kontakt

Har du frågor kan du alltid ringa oss på telefon 08-580 285 00, tonval 1. Då får du tala med erfarna servicehand­läggare.

Det går också bra att besöka oss om du vill ha hjälp att lämna in eller fylla i blanketter. Besöksadressen är Vasaplatsen 13 i Jakobsberg.

Läs mer

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.