Om ett barn far illa
Om du är orolig för att ett barn far illa, kontakta oss i socialtjänsten. Du behöver inte ha några bevis. Vi tar din oro på allvar och undersöker hur barnet har det.
Så anmäler du oro
Under dagtid på vardagar kan du kontakta socialtjänstens servicecenter. Vi har tystnadsplikt och tar emot din orosanmälan.
Telefon: 08-580 285 00, välj tonval 2 (socialtjänst)
Fax: 08-580 302 19
Kvällar och helger ringer du till Socialjouren Nordväst.
Telefon: 010-444 05 00
Du kan vara anonym
När du kontaktar oss är det bra om du har bestämt dig för om du vill vara anonym eller om du kan tänka dig att delta i en utredning.
Utifrån de uppgifter du lämnar utreder vi hur barnet har det. Om du säger ditt namn och telefonnummer när du ringer kan vi kontrollera olika uppgifter med dig.
Du kan också anmäla anonymt. Då ska du inte säga ditt namn när du ringer. Föräldrarna till barnet som anmälan gäller har rätt att läsa det som står i anmälan, även vem som har anmält.
När du har gjort en anmälan
När vi har fått din anmälan träffar vi personerna som anmälan gäller och gör en så kallad förhandsbedömning. Även du kan vara med på ett möte.
Sedan utreder vi om barnet eller vuxna kring barnet behöver hjälp. En familj kan välja att tacka nej till hjälp och stöd. Om vi ser att det inte behövs någon utredning tar vi bort alla uppgifter om den som har blivit anmäld från våra personregister.
Eftersom vi jobbar med sekretess kan vi inte berätta för dig som har anmält vad som händer i ärendet. Vi måste skydda den personliga integriteten hos alla inblandade.
Vad händer med barnet?
Du tycker kanske att du saknar bevis? Eller är rädd för att din anmälan ska leda till att barnet tas omhand och inte får bo kvar hos sina föräldrar? Tänk på att vi alltid gör en noggrann utredning. Det är bara i allvarliga fall som barn omhändertas. Därför ska du alltid anmäla om du misstänker att ett barn far illa.
Om du jobbar med barn
Du som arbetar med barn och ungdomar är alltid skyldig att anmäla allt som kan innebära att socialtjänsten behöver ingripa, även om det bara rör sig om en misstanke om att ett barn far illa eller behöver stöd.
Du kan inte vara anonym. Eftersom det är lag på att du som arbetar med barn och ungdomar ska anmäla när du tror att ett barn far illa, måste den som har blivit anmäld få veta vad som står i anmälan och vem som har gjort den. Det har med rättssäkerhet att göra.
Vi rekommenderar att du berättar för barnets föräldrar att du tänker göra en anmälan och varför. Då underlättar du för socialtjänsten att få en bra kontakt med familjen.
När det gäller misstankar om sexuella övergrepp inom familjen, eller våld mot barnet, ska du inte kontakta föräldrarna innan du gör en anmälan.
Så går en utredning till
När socialtjänsten har fått veta att ett barn kan behöva hjälp gör en socialsekreterare en utredning tillsammans med familjen.
Syftet med en utredning är att ta reda på hur barnet har det och vilket stöd och/eller skydd som behövs. Detta görs i samarbete mellan socialsekreterare, föräldrar och barn.
För att få en så bra bild som möjligt pratar socialsekreteraren ibland med andra som känner barnet, till exempel släkt och familjens vänner, barnavårdscentral, barnomsorg och skola. I undantagsfall kan sådana kontakter tas även mot förälders eller ungdoms vilja.
Socialtjänstens arbete bygger på ett nära samarbete med föräldrarna för att tillsammans komma fram till lämpligt stöd. Vid samtalen använder socialsekreteraren utredningsmodellen BBiC (Barns Behov i Centrum).
Vad är BBiC?
Vid en utredning med hjälp av BBiC kartlägger socialsekreteraren:
- Barnets behov utifrån sju livsområden.
- Föräldrarnas förmåga att tillgodose barnets behov.
- Familj- och miljöförhållanden som kan inverka på barnet och föräldrarnas förmåga.
Hur lång tid tar det?
En utredning ska vara klar inom fyra månader. Utredningen avslutas med att socialtjänsten gör en bedömning utifrån den insamlade informationen. Bedömningen ligger sedan till grund för beslut om barnet och föräldrarna ska erbjudas hjälp genom socialtjänsten och i så fall vilken hjälp.
Målsättningen är att föräldrar, barn och socialtjänsten ska vara överens om vilken hjälp familjen behöver.
När utredningen är färdig
När utredningen är färdig får vårdnadshavaren och barnet, om det fyllt 15 år, ta del av utredningen. I utredningsdokumentet står socialtjänstens förslag till beslut och en motivering. Familjen har då möjlighet att lämna sina synpunkter och att få dessa antecknade. Därefter fattar socialtjänsten beslut om barnet och familjen ska ha stödinsatser, och i så fall vilka.
Stödinsatser
Socialtjänsten kan till exempel erbjuda samtal och cirklar för föräldrar och barn eller att en familjepedagog kommer hem till familjen. Socialtjänsten kan också erbjuda kontaktfamilj för barn, kontaktperson för ungdomar, boende i familjehem, boende på institution eller annan vård och behandling.
Sekretess
Kommunen har ett socialregister där uppgifter som ligger till grund för beslut registreras i en personakt. Alla uppgifter är sekretessbelagda. Den som är berörd har rätt att ta del av vad som skrivs i personakten. Socialregistret är databaserat och uppgifterna gallras fem år efter sista anteckning i personakt. All personal inom socialtjänsten har tystnadsplikt och får inte lämna ut uppgifter till obehöriga.
Tolk
Du har rätt att begära tolkhjälp om du inte talar eller förstår svenska. Du har även rätt till tolk om du är allvarligt hörsel- eller talskadad.
Överklagan
Om du är missnöjd med ett beslut kan du överklaga beslutet. Din socialsekreterare kan ge information om hur en överklagan går till.
Senast uppdaterad:
Jag upplever att den här sidan har brister i tillgänglighet
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.
Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven
Påtala bristande tillgänglighet
Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format
Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.