Oro för barn och unga - orosanmälan
Om du är orolig för att ett barn inte har det bra, kontakta socialtjänsten. Du behöver inte ha några bevis. Vi tar din oro på allvar och undersöker hur barnet har det. Du som arbetar med barn och ungdomar är alltid skyldig att anmäla din oro.
Anmäl oro för barn och unga
Under dagtid på vardagar kan du kontakta socialtjänsten. Vi har tystnadsplikt och tar emot din orosanmälan. Kvällar och helger ringer du till Socialjouren Nordväst.
Telefon: 08-580 285 00, välj tonval 2 (socialtjänst)
Fax: 08-580 302 19
Kvällar och helger ringer du till Socialjouren Nordväst.
Telefon: 010-444 05 00
E-tjänst: För privatpersoner och för dig som behöver anmäla oro i tjänsten. Klicka på den rosa knappen här ovanför för att komma till e-tjänsten.
Vill du vara anonym?
Innan du kontaktar socialtjänsten, tänk igenom om du kan tänka dig att delta med namn i en utredning. Om du säger ditt namn och telefonnummer när du ringer kan vi lättare kontrollera olika uppgifter med dig.
Du kan också anmäla anonymt. Då ska du inte säga ditt namn när du ringer. Föräldrarna till barnet som oron gäller har rätt att läsa det som står i anmälan, även vem som har anmält.
Vad händer vid en orosanmälan?
När någon anmäler oro träffar vi personerna som anmälan gäller och gör en så kallad förhandsbedömning. Även du som anmält kan, om du vill, vara med på ett möte.
Sedan utreder vi om barnet eller vuxna kring barnet behöver hjälp. En familj kan välja att tacka ja eller nej till hjälp och stöd. Om vi ser att det inte behövs någon utredning tar vi bort alla uppgifter om den som har blivit anmäld från våra register.
Eftersom vi jobbar med sekretess kan vi inte berätta för dig som har anmält vad som händer i ärendet. Vi måste skydda den personliga integriteten hos alla inblandade.
Hur går en utredning till?
När socialtjänsten tror att ett barn kan behöva hjälp gör socialsekreterare en utredning tillsammans med familjen. Vi träffas och tar reda på hur barnet har det och vilket stöd och/eller skydd som behövs.
Ibland pratar socialsekreteraren även med andra som känner barnet till exempel släkt och familjens vänner, barnavårdscentral, barnomsorg och skola. Innan vi kontaktar någon pratar vi om det tillsammans.
Socialtjänstens arbete bygger på ett nära samarbete med föräldrarna, som känner sitt barn bäst. Vi utgår alltid från barnets behov (BBIC - barns behov i centrum) och barnets röst är en viktig del i utredningen.
Läs mer om BBIC - barns behov i centrum
Hur lång tid tar en utredning?
En utredning ska vara klar inom fyra månader. Utredningen avslutas med att socialtjänsten bedömer om barnet och föräldrarna ska erbjudas hjälp och vilken hjälp.
När utredningen är färdig får vårdnadshavaren och barnet, om det fyllt 15 år, ta del av utredningen. Familjen kan då lämna sina synpunkter och få dem antecknade. Sedan beslutar socialtjänsten om barnet och familjen ska erbjudas stödinsatser, och i så fall vilka.
Målet är att föräldrar, barn och socialtjänsten ska vara överens om vilken hjälp familjen behöver.
Vilket stöd kan man få?
Socialtjänsten kan till exempel erbjuda samtal eller grupper för föräldrar och barn eller att en familjepedagog kommer hem till familjen. En del barn kan få en kontaktfamilj att träffa eller sova över hos ibland. Ungdomar kan få en kontaktperson att göra saker med på fritiden. Stödet anpassas efter barnets behov.
Sekretess
Kommunen har ett socialregister där uppgifter som behövs i utredningen registreras i en personakt. Alla uppgifter är sekretessbelagda. Den som är berörd har rätt att ta del av vad som skrivs i personakten. Socialregistret är databaserat och uppgifterna tas bort fem år efter att den sista anteckningen har gjorts. All personal inom socialtjänsten har tystnadsplikt och får inte lämna ut uppgifter till obehöriga.
Tolk
Du som inte talar eller förstår svenska har rätt att begära tolk när du ska träffa socialtjänsten. Även du som har en allvarlig hörsel- eller talskada kan begära tolk.
Överklagan
Om du är missnöjd med ett beslut kan du överklaga beslutet. Din socialsekreterare ger dig information om hur en överklagan går till.
Du som arbetar med barn eller unga
Du som arbetar med barn och ungdomar är alltid skyldig att anmäla allt som kan innebära att socialtjänsten behöver ingripa, även om du bara misstänker att ett barn far illa eller behöver stöd.
Du kan inte vara anonym. Eftersom det är lag på att du som arbetar med barn och ungdomar ska anmäla när du tror att ett barn far illa, måste den som har blivit anmäld få veta vad som står i anmälan och vem som har gjort den. Det har med rättssäkerhet att göra.
Berätta att du tänker anmäla
Vi rekommenderar att du berättar för barnets föräldrar att du tänker göra en anmälan och varför. Då underlättar du för socialtjänsten att få en bra kontakt med familjen.
Om du misstänker sexuella övergrepp inom familjen, eller våld mot barnet, ska du inte kontakta föräldrarna innan du gör en anmälan.
När du har anmält oro
Du som har anmält får ingen information tillbaka om hur det går. Det beror på att vi har sekretess, för att skydda integriteten hos alla inblandade.
Om du får nya och viktiga uppgifter efter att du har gjort en anmälan, ring socialtjänstens kundtjänst och komplettera.
Socialtjänstlagen bygger på frivillighet. Det är bara i allvarliga fall som det kan bli aktuellt med någon tvångsåtgärd. En familj som erbjuds hjälp från socialtjänsten har rätt att tacka nej.
Om en utredning läggs ned utan att familjen erbjuds hjälp kan du göra en ny anmälan.
Om du som har anmält oro behöver stöd, prata med din chef.