Innehåll

E-ansökan ekonomiskt bistånd

Nu finns en e-tjänst för att ansöka om ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd). Allt du behöver är en dator, surfplatta eller mobil och ett bank-ID. Se filmen och läs informationen innan du loggar in.

Att ansöka om ekonomiskt bistånd första gången

För att e-ansöka behöver du:

  1. en mobiltelefon, dator eller surfplatta.
  2. e-legitimation, för att legitimera dig och signera din ansökan.

Läs mer om e-legitimation

Gör din ansökan via e-tjänsten

  1. Logga in på e-tjänsten med din e-legitimation. Det är bara du som kan se uppgifterna i e-tjänsten när du loggat in.
  2. Fyll i dina uppgifter, bifoga handlingar och signera med din e-legitimation. Om ni är två som söker måste båda signera ansökan.
  3. Efter att du skickat in din ansökan och ringt mottagningen kan du följa ditt ärende under "Mina ärenden" som du hittar högst upp i e-tjänsten. Där får du också kallelse till besök på socialtjänsten.
  4. Meddelandefunktionen i e-tjänsten innebär att du kan skicka e-post och bifoga handlingar direkt till din socialsekreterare.

Ring till socialtjänsten inom tre dagar

  • Du behöver ringa till mottagningstelefon inom 3 arbetsdagar från det att du gjort din e-ansökan. Du ringer till mottagningen via Servicecenter (08-580 285 00) Öppettider, måndag-onsdag 10.00–11.30, torsdagar 13.00–14.30, fredagar 10.00–11.30.
  • En socialsekreterare kommer att ställa frågor till dig om din situation och du kommer att få information om ekonomiskt bistånd. Det är först när vi fått ditt samtal som vi börjar arbeta med din ansökan. Under samtalet gör socialsekreteraren en bedömning utifrån din situation om du kommer bokas in på en besökstid.

Vad händer på besökstiden?

På nybesöket får du träffa en socialsekreterares som kommer utreda och handlägga din ansökan. Om det är handlingar som saknas kommer du behöva komplettera din ansökan innan beslut kan fattas.

Hur lång tid tar det?

Vi handlägger alla ärenden skyndsamt. Efter att din ansökan är komplett med alla handlingar och vi har alla uppgifter vi behöver är utredningstiden 10 arbetsdagar.

Dokument som ska skickas med vid nyansökan

När du skickar in din ansökan vill att du att du bifogar ett antal handlingar som pdf-filer eller som fotografier av dokumenten. De dokument som vi vill att du bifogar är:

  • Kontoöversikt från alla banker du har konton i
  • Kontoutdrag för alla dina konton för de senaste tre månaderna, räknat från datumet du ansöker
  • Din senaste deklaration från Skatteverket, alla 4 sidor. Om du inte deklarerat ska inkomstuppgifter/kontrolluppgifter från Skatteverket lämnas (kan hämtas på Skatteverkets kontor).
  • Hyresavtal för din bostad
  • Kopia på beslut om uppehållstillstånd från Migrationsverket om du inte är svensk medborgare
  • Underlag om du har inkomster, som lön, a-kassa, eller annat
  • Underlag för de utgifter du ansöker om (hyreskostnad, elkostnad, hemförsäkring, fackföreningsavgift, a-kassa, medicin och sjukvårdskostnader)
  • Underlag för sysselsättning, ex med Arbetsförmedlingen om du är arbetssökande. Om du är sjukskriven behöver du ett läkarintyg som bevisar detta.
  • Utifrån din individuella situation kan fler handlingar behöva lämnas in

Så gör du en e-ansökan för fortsatt stöd

  1. Logga in på Mina sidor i e-tjänsten med din e-legitimation.
  2. Fyll i dina uppgifter och bifoga handlingar:
  • Lönespecifikation som styrker din inkomst
  • Aktuellt läkarintyg om du är sjukskriven.
  • Underlag för kostnader som inte är samma varje månad, till exempel el-faktura eller kostnader för läkarvård eller akut tandvård.

    3. Signera din ansökan med e-legitimation. Sedan är det klart!

Om ni är två som ansöker behöver båda signera ansökan.

Kostnader för tandvård

Du kan ansöka om ekonomiskt bistånd för tandvård. Då behöver du först lämna ett kostnadsförslag.

Följ din ansökan i mobilen, surfplattan eller datorn

När det händer något i ditt ärende får du meddelande via sms eller e-post. Logga in på Mina sidor för att se vad som har hänt i ditt ärende. Du behöver aldrig vänta på ett pappersbeslut i brevlådan. Om du hellre vill få svar på din ansökan via posten, kontakta din handläggare.

  • Kontrollera att dina kontaktuppgifter i e-tjänsten stämmer.
  • Du kan själv ändra dina kontaktuppgifterna under "min profil" i e-tjänsten.

Meddelanden i e-tjänsten

På Mina sidor i e-tjänsten finns funktionen Meddelanden, som du kan använda för att skicka e-post och bifoga handlingar direkt till din handläggare, helt sekretesskyddat.

Du kan bara ansöka en gång per månad

När du har skickat din ansökan för en månadsperiod stängs e-ansökan för nya ansökningar under denna period. Ansökningsperioden öppnar igen den 10:e-12:e inför nästa månad.

Tänk på att samla alla uppgifter om inkomster och utgifter som ska tas upp i din ansökan.

Fyll i rätt uppgifter!

  • Var noga med att fylla i alla fält i din ansökan.
  • Du ansvarar för att uppgifterna du fyller i är korrekta.
  • Ibland gör vi extra slumpmässiga kontroller.

E-legitimation eller BankID

  • För att kunna göra e-ansökan behöver du e-legitimation eller BankID, Mobilt-BankID eller Freja-eID.
  • Ni som är gifta eller sambos ska göra e-ansökan tillsammans. Då behöver båda ha e-legitimation.
  • Kontakta din bank om du vill skaffa e-legitimation.

Ladda ned Freja-eID

Slumpmässiga kontroller

Vi gör extra, slumpmässiga kontroller på några ansökningar varje månad. Om din ansökan väljs ut för kontroll får du ett meddelande om att skicka in kontoutdrag och underlag på dina inkomster och kostnader. Du kan bifoga dokumenten som filer i funktionen Meddelanden, som finns i e-tjänsten.

Vanliga frågor om e-ansökan

Kan jag låna dator för att göra e-ansökan

Ja, i Kvarnhusets reception finns en dator som du kan låna. Du behöver inte boka tid - välkommen när receptionen är öppen (länk öppettider).

Öppettider i receptionen i Kvarnhuset

Kan jag få hjälp att göra min e-ansökan

Om du behöver hjälp att göra din e-ansökan, boka tid med din socialsekreterare. Du kan även titta på film om e-ansökan eller läsa mer här på webbplatsen.

Film om e-ansökan

Jag har inte bank-ID – vad gör jag?

Kontakta din bank för hjälp med att skaffa bank-ID/e-legitimation eller ladda ned Freja-eID.

Ladda ned Freja-eID

Vad ska jag bifoga i min ansökan

Du ska alltid bifoga underlag för elfaktura, kvitton/faktura för medicin eller läkarbesök, lönespecifikation och nytt läkarintyg. Om något förändras, om du till exempel får en dyrare boendekostnad eller sänkt a-kassa, behöver du lämna med handlingar som styrker förändringen.

Jag glömde att bifoga ett dokument - vad gör jag

Om du glömde att bifoga något med din ansökan kan du skicka det som ett meddelande. Du hittar meddelandefunktionen på Min sida i e-tjänsten. Du kan till exempel skanna ett brev och bifoga som fil eller ta en bild med din telefon. Du kan bara skicka meddelanden till din handläggare eller din medhandläggare.

Kan jag komplettera min e-ansökan

På Min sida i e-tjänsten finns en meddelandefunktion där du kan bifoga dokument direkt till din handläggare. Du kan till exempel skanna ett brev och bifoga som fil eller ta en bild med din telefon. Du är också välkommen att lämna dina bilagor i receptionen.

Öppettider i receptionen i Kvarnhuset

Hur lång tid tar det innan jag får svar

Om din ansökan är komplett tar det upp till fem handläggningsdagar innan du får svar. Om du behöver komplettera din ansökan kan det ta längre tid. 

Hur vet jag om det har hänt något nytt i mitt ärende

Du får e-post och/eller sms varje gång något nytt händer med din ansökan. Det kan till exempel vara att ett beslut är klart eller att det finns ett meddelande att läsa från oss på Mina meddelanden. Under Min profil väljer du om du vill få notiser på e-post och/eller sms. Kontroller att telefonnummer och e-postadress stämmer.

Var kan jag se se tidigare ansökningar

På Mina sidor ser du din senaste ansökan och tidigare ansökningar, beräkningar, beslut och när pengar betalas ut. Ibland kan du också se dokument och journalanteckningar. 

Varför kan jag inte använda e-tjänsten första gången jag vill ansöka

E-ansökan är en ny tjänst i Järfälla och möjligheten att göra sin första ansökan digitalt kommer att komma under 2022. För att använda e-tjänsten måste du ha ett pågående ekonomiskt bistånd från Järfälla kommun. Om du inte har det men vill ansöka om ekonomiskt bistånd ska du ringa till servicecenter: 08-580 285 00. 

Kan jag fortfarande ansöka med blankett

Om du inte kan eller vill ansöka via e-tjänsten och Min sida kan du ansöka på pappersblankett som vanligt.

Ladda ner blanketten här

Senast uppdaterad:

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.



Upp