Ledsagning
Ledsagning finns för dig som har svårt att ta dig till och från fritidsaktiviteter, vänner och bekanta. Eller för dig som behöver hjälp att komma ut och promenera. Hjälpen beviljas ett antal timmar varje månad.
Du väljer själv ledsagare
I Järfälla kan du själv välja vem som ska utföra hjälpen du blivit beviljad.
Så ansöker du om ledsagning
För att få ledsagning måste du ha ett biståndsbeslut från kommunens handläggare. Du ansöker om ledsagning i e-tjänsten eller blanketten som du hittar i e-tjänsten nedan. Om det behövs kan din vårdnadshavare, god man, förmyndare eller förvaltare hjälpa till. En handläggare ringer sedan upp dig med beslut.
Frågor om ansökan
Om du har frågor om att ansöka är du välkommen att vända dig till kommunens servicecenter. Tillsammans går vi i genom vilka insatser och stöd som finns och hur du ansöker. Du kan också få hjälp att fylla i ansökan via dator i servicecenters besökslokal på Riddarplatsen 5 i Jakobsberg.
Telefon: 08-580 285 00
E-post: kontakt@jarfalla.se
Ansök via e-tjänst eller blankett
Du kan ansöka via kommunens e-tjänst bistånd och hjälp eller blankett, som finns att hämta i e-tjänsten. Kontakta servicecenter om du istället behöver få blankett hemskickad.
Mer information kring ledsagning och ansökan
Läs om hur du överklagar ett beslut
Aktuella avgifter för ledsagning
Kontakt eller personligt möte
Du kan också få hjälp av din handläggare på kommunen. Har du ingen handläggare kan du ringa kommunens servicecenter, telefon 08-580 285 00, tonval 1 (äldreomsorg och funktionsnedsättning) så får du hjälp.