Ledsag­ning

Ledsagning/Ledsagarservice är till för dig som behöver stöd för att kunna delta i kultur- och fritidsaktiviteter. Det kan vara att gå på café, vara ute i naturen, träna, ta en promenad eller delta i en social aktivitet.
Syftet med ledsagningen är att öka din förmåga att leva ett självständigt liv och motverka social isolering.

Ledsagaren kan till exempel stödja dig i att

  • ta dig till och från olika kulturella evenemang
  • kunna delta i fritidsaktiviteter
  • komma ut bland andra människor
  • gå på café
  • uträtta ärenden
  • komma ut och promenera eller träna

Hur du vill ha ditt stöd, vad du klarar själv och vad som är viktigt för dig med din insats ledsagning/ledsagarservice beskrivs i en genomförandeplan. Målen i genomförandeplanen följs upp minst en gång per år.


Du väljer själv ledsagare

I Järfälla kan du själv välja vem som ska utföra hjälpen du blivit beviljad.

Här kan du läsa vilka godkända företag du kan välja mellan

Så ansöker du om ledsagning

För att få ledsagning måste du ha ett bistånds­beslut från kommunens hand­läggare. Du ansöker om ledsagning i e-tjänsten eller blanketten som du hittar i e-tjänsten nedan. Om det behövs kan din vårdnads­havare, god man, förmyndare eller förvaltare hjälpa till. En handläggare ringer sedan upp dig med beslut.

Frågor om ansökan

Om du har frågor om att ansöka är du väl­kommen att vända dig till kommunens service­center. Tillsammans går vi i genom vilka insatser och stöd som finns och hur du ansöker. Du kan också få hjälp att fylla i ansökan via dator i servicecenters besökslokal på Riddarplatsen 5 i Jakobsberg.

Telefon: 08-580 285 00

E-post: kontakt@jarfalla.se

Ansök via e-tjänst eller blankett

Du kan ansöka via kommunens e-tjänst bistånd och hjälp eller blankett, som finns att hämta i e-tjänsten. Kontakta servicecenter om du istället behöver få blankett hemskickad.

E-tjänst bistånd och hjälp - ansökan

Blanketter finns att hämta i e-tjänsten

Mer information kring ledsagning och ansökan

Läs om hur du överklagar ett beslut

Aktuella avgifter för ledsagning

Kontakt eller personligt möte

Du kan också få hjälp av din hand­läggare på kommunen. Har du ingen hand­läggare kan du ringa kommunens service­center, telefon 08-580 285 00, tonval 1 (äldreomsorg och funktions­nedsättning) så får du hjälp.

Läs mer

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet

Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.