Dataskydd - så hanterar vi dina personuppgifter inom socialtjänsten
När du ansöker om stöd hos socialtjänsten frågar vi ofta efter dina personuppgifter. Det gör vi för att kunna hjälpa dig. Här kan du läsa mer om dataskydd och dina rättigheter.
Socialförvaltningen i Järfälla ansvarar för stöd och hjälp inom äldreomsorg, funktionsnedsättning och individ- och familjeomsorg.
Behandling av personuppgifter inom socialtjänsten i Järfälla Pdf, 330.5 kB.
Dina rättigheter
Inom socialtjänsten finns det alltid en rättslig grund till att vi behandlar dina personuppgifter. Om du anser att vi har uppgifter om dig som vi inte borde, måste vi visa att vi har skäl som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter.
Samtycke
Ibland måste du godkänna att vi använder dina personuppgifter, till exempel en bild på dig. Det kallas samtycke. Du har alltid rätt att återkalla ditt samtycke. Då är det inte längre tillåtet för oss att använda bilden eller dina personuppgifter.
Här kan du återkalla ditt samtycke
Registerutdrag
Du har rätt att få veta vilka personuppgifter vi har om dig och vad vi använder dem till. Det gör du genom att begära ett registerutdrag.
Här kan du beställa registerutdrag
Synpunkter och klagomål
Dataskyddsombud
Om du tycker att vi har behandlat dina personuppgifter felaktigt, kontakta Järfälla kommuns dataskyddsombud via servicecenter: 08-580 285 00.
Du kan begära att vi raderar uppgifter om dig, om du har dragit tillbaka ditt samtycke eller om det inte längre finns någon rättslig grund för att vi har kvar uppgiften om dig. Felaktiga uppgifter om dig ska rättas så snart det är möjligt.
Mejla till Järfällas dataskyddsombud
Datainspektionen
Datainspektionen är tillsynsmyndigheten som bevakar dataskydd och personlig integritet i Sverige. Om du tycker att vi har behandlat dina uppgifter felaktigt eller olagligt har du rätt att vända dig till Datainspektionen och klaga.
Frågor och svar om dataskydd
Vad är en personuppgift?
Uppgifter som handlar om dig eller som kan kopplas till just dig är personuppgifter, till exempel ditt namn, adress, ip-nummer, telefonnummer och personnummer. Även bilder, filmer eller ljudklipp som identifierar just dig är personuppgifter.
Hur får ni mina personuppgifter?
Vi får tillgång till dina personuppgifter när du kontaktar oss. Till exempel när du fyller i en ansökningsblankett om stöd, ringer eller mejlar till oss. I vissa fall får vi uppgifter om dig från andra delar i kommunen, privatpersoner eller en annan socialtjänst.
Varför behövs mina personuppgifter?
För att vi ska få använda eller registrera dina personuppgifter måste det finns en rättslig grund. Vi behöver till exempel veta vissa saker om dig för att kunna hjälpa dig när du söker stöd. Vi frågar bara om sådant som behövs för just ditt ärende.
Vissa personuppgifter räknas som extra viktiga att skydda, till exempel etniskt ursprung, politisk åsikt, fackligt medlemskap, uppgifter om hälsa eller sexuell läggning. Sådana uppgifter får vi bara fråga efter eller använda om de är absolut nödvändiga.
Delar ni personuppgifter med andra?
Ibland måste vi dela uppgifter om dig med andra myndigheter, till exempel Skatteverket, Försäkringskassan, eller inom kommunen. Du har rätt att få veta det.
Privat drivna boenden kan också ha tillgång till dina personuppgifter, om du bor där. Företag som sköter våra datasystem har tillgång till alla personuppgifter i systemen. De måste noga följa våra instruktioner om hur din integritet ska skyddas. De måste också följa dataskyddslagstiftningen.
Hur länge sparar ni uppgifter om mig?
Inom socialtjänsten behandlar vi dina personuppgifter under den tid som krävs för att handlägga ditt ärende. När ditt ärende är slutbehandlat kommer dina personuppgifter i vissa fall sparas, detta i enlighet med arkivlagstiftningen då handlingarna i vilka dina personuppgifter förekommer är allmän handling. Dessa gallras regelbundet i enlighet med tillämplig lagstiftning och förvaltningens dokumenthanteringsplan. Läs mer under rubriken ”Offentlighetsprincipen” nedan.
Bra att veta
Det finns en del ord och begrepp som kan vara bra att ha koll på:
Personuppgiftsansvarig för vår hantering
Socialförvaltningen i Järfälla ansvarar för hantering av personuppgifter inom områdena funktionsnedsättning, äldreomsorg och individ- och familjeomsorg. Vi har tre nämnder och varje nämnd är personuppgiftsansvarig för respektive område.
Personuppgiftsansvarig inom socialförvaltningen är alltså:
- Socialnämnden, ansvarar för personuppgifter för områdena funktionsnedsättning och individ-och familjeomsorg.
- Äldrenämnden, ansvarar för personuppgifter inom området äldre.
- Gemensam nämnd för familjerättsliga frågor, ansvarar för personuppgifter inom familjerättsliga frågor.
Kontakt:
Järfälla kommun, Socialförvaltningen
(Aktuell nämnd)
Vibblabyvägen 3
177 80 Järfälla
Personuppgiftsbiträde
När en annan myndighet, institution eller företag behandlar personuppgifter för vår räkning kallas de personuppgiftsbiträden. De måste hantera dina personuppgifter enligt våra instruktioner och följa dataskyddslagstiftningen.
Dataskyddsförordningen - GDPR
Dataskyddsförordningen (General Data Protection Regulation), började gälla 25 maj 2018 i hela EU och har ersatt den tidigare personuppgiftslagen (PuL). Lagen kom till för att stärka dina rättigheter och för att skydda dina personuppgifter.
Offentlighetsprincipen
Eftersom socialförvaltningen är en myndighet gäller offentlighetsprincipen. Det innebär att vem som helst kan begära ut allmänna handlingar från oss, till exempel brev, protokoll och beslut. Syftet med det är att allmänheten ska få insyn i hur vi som myndighet arbetar.
När du begär ut en handling gör vi alltid en sekretessprövning. Det betyder att vi tar bort känsliga personuppgifter eller information som kränker en persons integritet.
Lagar och förordningar
Allt vi gör med dina personuppgifter regleras av olika lagar:
Dataskyddsförordning som gäller i hela EU
Lag om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten
Förordning om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten
Offentlighets- och sekretesslagen
Läs mer
Senast uppdaterad:
Jag upplever att den här sidan har brister i tillgänglighet
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.
Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven
Påtala bristande tillgänglighet
Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format
Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.