Ansöka om stöd
Du som har en funktionsnedsättning eller är 65 år eller äldre och behöver hjälp för att klara din vardag kan få stöd och service till dig och dina anhöriga.
Så ansöker du om stöd
Om du vill ansöka om stöd eller har frågor är du välkommen att vända dig till kommunens servicecenter. När du väljer tonval 1 kopplas du till utbildade servicehandläggare inom området. Tillsammans diskuterar vi igenom vilka insatser som finns och hur du ansöker.
Du kan också få hjälp att fylla i blanketter och ansökan via dator i besökslokalen på Riddarplatsen 5, entréplan.
När vi har tagit emot din ansökan kommer en handläggare från kommunens äldreenhet att kontakta dig.
Blanketter
Ansökan om enklare serviceinsatser
Förenklad ansökan använder du när du bara vill ansöka om enklare serviceinsatser, exempelvis städning, tvätt, inköp eller trygghetslarm. Det som ingår är städning, fönsterputs, trygghetslarm, inköp, ärenden, tvätt och renbäddning. Mer omfattande serviceinsatser som matlagning och personlig omvårdnad såsom dusch ingår inte.
Blankett för förenklad ansökan om vissa insatser enligt Socialtjänstlagen
Ansökan om mer omfattande serviceinsatser och boende
Om du har behov av hjälp i hemmet som är mer omfattande, till exempel matlagning, promenader och personlig hygien använder du nedanstående blanketter.
Dessa blanketter används även för insatser som boendestöd, dagverksamhet eller kontaktperson.
Om du vill ansöka om boende, till exempel korttidsboende eller äldreboende, använder du också dessa blanketter.
Du skriver själv i ansökan vad du behöver hjälp med.
Blankett för ansökan om bistånd enligt socialtjänstlagen för personer under 65 år
Blankett för ansökan om bistånd enligt socialtjänstlagen för personer över 65 år
Om du har stora omvårdnadsbehov och vill flytta till Järfälla men behöver stöd från Järfälla kommun för att kunna flytta ansöker du om detta på följande blankett.
Bistånd enligt Socialtjänstlagen för personer bosatta utanför Järfälla
Ansökan om insatser enligt LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade
Exempel på insatser du kan söka är ledsagarservice, korttidstillsyn, daglig verksamhet, personlig assistans eller boende. I blanketten finns kryssrutor för de olika insatserna som finns enligt LSS.
Blankett för ansökan om insatser enligt LSS till vissa funktionshindrade
Ditt behov avgör vilken hjälp du får
Det är alltid ditt behov som avgör vilken hjälp du kan få. När handläggaren har fått din ansökan utreder han eller hon ditt behov och fattar beslut om du ska få hjälp. Du har rätt att ta del av de uppgifter som ligger till grund för beslut som gäller dig.
Dina rättigheter bestäms bland annat av socialtjänstlagen (SoL) eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Målet är att stärka dina möjligheter att leva ett självständigt liv på en skälig levnadsnivå.
När får jag ett beslut?
Din ansökan ska handläggas så snabbt som möjligt från det att den har kommit in tills att du får ett beslut. Handläggningstiden beror på vilken insats du ansökt om, men vi försöker fatta ett beslut inom tre månader.
Bifall
Bifall betyder att du bedöms ha rätt till insatser. Handläggaren skriver i sitt beslut vilken insats du har rätt till och omfattningen - hur mycket hjälp du kan få. Du får ett skriftligt meddelande om beslutet.
Avslag
Om du inte bedöms ha rätt till den hjälp du har ansökt om får du ett skriftligt beslut om det, ett avslag.
Du kan också få avslag på en del av din ansökan, det vill säga att du inte kan få all den hjälp du ansökt om. Du har rätt att ta del av de uppgifter som ligger till grund för beslut som gäller dig.
Vad kostar det?
Hjälp enligt socialtjänstlagen är avgiftsbelagd enligt fastställd taxa. Det finns möjligheter att ansöka om nedsatt avgift.
Läs mer om avgifter inom äldreomsorgen
Läs mer om avgifter för insatser vid funktionsnedsättning
Inkomstuppgifter
Avgiften du betalar baseras på aktuella uppgifter om din inkomst, din hyra, bostadstillägg med mera. För att lämna in inkomstuppgifter använder du dessa blanketter. Bilagan fyller du i om du äger din bostad, till exempel en bostadsrätt eller villa.
Blankett för inkomst- och bostadsuppgift för omvårdnadsavgift
Bilaga till blankett för inkomst- och bostadsuppgift för omvårdnadsavgift
Kontakta servicecenter
Adress: Riddarplatsen 5, Jakobsberg
Telefon: 08-580 285 00, tonval 1
Hur lång tid tar det?
Din ansökan ska handläggas så snabbt som möjligt. Hur lång tid det tar beror på vad du har ansökt om, men vi försöker fatta ett beslut inom tre månader.
Du väljer själv utförare
Om du bedöms ha rätt till insatser skickar din handläggaren en beställning till den utförare som ska ge dig stöd och hjälp.
I Järfälla bestämmer du själv vilken utförare som ska ge dig den hjälp som du har blivit beviljad. Du väljer bland godkända företag, privata eller i kommunens egen regi. Handläggaren ger dig information om vilka alternativ som finns men ska inte välja åt dig.
Du kan välja utförare för insatserna:
Omprövning av beslut
Om ditt behov av stöd förändras kan handläggaren ompröva beslutet. Det kan innebära att du får en annan typ av hjälp eller att du får mer eller mindre hjälp än tidigare. Även om ingenting har förändrats omprövas beslutet vanligtvis en gång per år.
Senast uppdaterad:
Jag upplever att den här sidan har brister i tillgänglighet
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.
Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven
Påtala bristande tillgänglighet
Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format
Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.