Gå direkt till sidans innehåll

Färdtjänst

För dig som har en funktionsnedsättning och inte kan resa med kollek­tiva färd­medel finns färdtjänst som ett alternativ för att du ska kunna ta dig ut på aktiviteter, träffa släkt och vänner eller resa. Här kan du ansöka om färdtjänst.

Så ansöker du om färd­tjänst med e-tjänst:

  1. Ordna ett läkar­intyg som styrker ditt behov av färd­tjänst. Läkarintyget får vara max 3 månader gammalt. Be din läkare lägga in det på Mina sidor på 1177 så får du det digitalt. Det går även bra att få det per post och scanna/fota av det och bifoga ansökan.
  2. Ansök om färdtjänst i e-tjänsten. Ladda upp ditt läkarintyg direkt i e-tjänsten. Om det är första gången du ansöker om färdtjänst, kommer servicehandläggaren att ta ett foto på dig vid ert möte. Vid förnyelse av färdtjänst behövs inget nytt fotografi.
  3. Servicecenter kommer sedan att kontakta dig med en kallelse för att genomföra utredningen med en servicehandläggare från servicecenter.
  4. Efter att servicehandläggaren har pratat med dig, skickas din utredning till Färd­tjänst­nämnden som fattar beslut om du får färdtjänst.

Om du inte har möjlighet att ansöka via e-tjänst:

  1. Beställ en blankett för färdtjänst genom att kontakta servicecenter.
  2. Skicka blanketten tillsammans med ett foto på dig till kommunens service­center.
  3. Servicecenter kommer sedan att kontakta dig med en kallelse för att genomföra utredningen med en servicehandläggare från Servicecenter.
  4. Efter att servicehandläggaren har pratat med dig, skickas din utredning till Färd­tjänst­nämnden som fattar beslut om du får färdtjänst.

Adress

Järfälla kommun
Järfälla service­center/Färd­tjänst
177 80 Järfälla

Förnyelse av färdtjänst

Vid förnyelse av färdtjänst gör du på samma sätt, men du behöver inte skicka med foto igen.

Riks­färdtjänst

Riksfärdtjänst finns för dig med funktionsnedsättning som behöver resa på ett kostsamt sätt utanför länet och inom Sverige. Riksfärd­tjänst utreds och beviljas av kommunen. För resan får du betala en avgift.

Så ansöker du om riks­färd­tjänst

Ansök genom att kontakta din bistånds­bedömare eller kommunens servicecenter på 08-580 285 00, tonval 1 (äldreomsorg och funktions­nedsättning).

Turbundna resor

Du som inte kan åka med kommunala färd­medel till exempel mellan bostad och daglig verksamhet eller kort­tids­vistelse kan få så kallad tur­bunden resa. Resan genom­förs efter planerade regel­bundna dagar och tider. Resan är från och med 2015 avgiftsfri.

Så ansöker du om tur­bundna resor

Ansök genom att kontakta din bistånds­bedömare eller kommunens servicecenter på 08-580 285 00, tonval 1 (äldreomsorg och funktions­nedsättning).

Kontakt

Har du frågor kan du alltid ringa oss på telefon 08-580 285 00, tonval 1. Då får du tala med erfarna servicehand­läggare.

Det går också bra att besöka oss om du vill ha hjälp att lämna in eller fylla i blanketter. Besöksadressen är Riddarplatsen 5, Posthuset i entréplan, Jakobsberg.

Senast uppdaterad: 2019-11-21

Upp