Innehåll

Hemtjänst

Hemtjänst är omsorg, stöd och service som du kan få hemma, om du har behov. Du väljer själv utföraren som ska hjälpa dig.

Så ansöker du om hem­tjänst

Du ansöker själv om hem­tjänst - hjälp i hemmet. Ibland kan någon annan behöva hjälpa till. När vi har fått din ansökan kontaktar vi dig och bokar ett hembesök. Sedan träffas vi och pratar om ditt behov och dina möjlig­heter att få stöd och service. Därefter får du ett skriftligt beslut.

Ansöknings­blanketter

Så överklagar du ett beslut

Avgifter äldreo­msorg

Avgifter funktions­nedsättning

Hemtjänsten kan till exempel hjälpa dig med:

  • personlig hygien.
  • att äta och dricka, klä på dig och förflytta dig.
  • service som handling, städning, tvätt och mat.
  • socialt stöd i det dagliga livet.
  • ledsagning till och från olika aktiviteter.

Det vanligaste är att hem­tjänstens personal kommer hem och hjälper dig på dag­tid. Om ditt behov av omsorg är stort kan du få regel­bunden hjälp dygnet runt. Hem­tjänsten gör inte sådant som du själv kan göra eller få hjälp med på annat sätt.

Shokat Nashri och Mahrokh Amani

Nattpatrullen vakar över Järfällaborna

Det är kväll, blå timme och mörkret sänker sig sakta över Jakobsbergs Centrum. För de flesta av oss är det snart läggdags, men för Mahrokh Amani och Shokat Nashri har arbetspasset precis börjat. Båda är undersköterskor i Järfälla hemtjänsts nattpatrull och det går inte att ta miste på yrkesstoltheten.

-Jag har tillhört nattpatrullen i över 20 år. Jag älskar att arbeta på natten, och tycker jag har bästa jobbet, säger Shokat.

Hemtjänsten avstannar aldrig. Det är verksamhet 24 timmar om dygnet, året om. Även nattetid behöver många äldre tillsyn och hjälp.

Varje natt har nattpatrullen fem bilar som åker runt mellan olika adresser i Järfälla kommun. Därtill utförs digital nattillsyn med hjälp av så kallade trygghetskameror.

Kameran är fäst nära sängen hemma hos brukaren. Vid vissa bestämda tidpunkter loggar nattpatrullen in och tittar att allt är som det ska med brukaren. Om inte, åker de dit direkt.

-För brukare som inte vill bli störda på natten är kamera ett jättebra alternativ, säger Mahrok. Kameran gör att alla känner sig tryggare; vi i nattpatrullen, brukaren och inte minst de anhöriga.

Trygghetskameran kan inte spara bilder eller filmer. All tillsyn sker med behörighets­kontroll och varje inloggning som nattpatrullen gör registreras. Kameran är helt ljudlös. En liten lampa blinkar grönt medan tillsynen görs.

Har du frågor?

Kontakta kommunens service­center, telefon 08-580 285 00, tonval 1 (äldreomsorg och funktions­hinder) så får du hjälp.

Söker du jobb?

All rekrytering till Järfälla hemtjänst sker via vår centrala rekryteringsenhet.

Hitta alla lediga jobb här!

Kontakta oss gärna om du har frågor!

E-post: rekrytering.soc@jarfalla.se

Senast uppdaterad:

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.



Upp