Julgranshämtning

Här kan du hitta information om julgranshämtningen i Järfälla. Hämtning av julgran bokas via vår e-tjänst som är öppen från och med 1 december.

Så fungerar julgranshämtningen

Villor, radhus och parhus

Julgranshämtning ingår i grundavgiften för småhus - villor, radhus och parhus som har ett enskilt avfallsabonnemang med sophämtning vid sin egen fastighet. Vi hämtar din julgran kostnadsfritt efter beställning. Hämtning av julgranen sker från er tomtgräns.

Samfälligheter och BRF:er

Samfälligheter och bostadsrättsföreningar (med grundavgift för småhus) som ställer ut sina sopkärl vid en uppsamlingsplats eller som har gemensamma avfallsbehållare kan beställa julgranshämtning kostnadsfritt. En representant från föreningen kan beställa gemensam hämtning av era julgranar.

Flerbostadshus

Bostadsrättsförening eller hyresbostäder (med grundavgift för flerbostadshus) en represent från föreningen eller hyresvärden kan beställa gemensam hämtning av julgranar mot en kostnad.

För mer information se våra Frågor och svar om julgranshämtningen.

Kvällshämtning på centrala platser - 9 och 16 januari

Julgransbilen kommer att finnas på plats för att ta emot din gran och ni överlämnar den direkt till våran personal som därefter transporterar vidare granarna till våran behandlingsanläggning. Granen får inte lämnas kvar på platsen innan eller efter dessa tidpunkter. Inga dekorationer får sitta kvar och den får heller inte vara emballerad. Varmt välkommen!

Du hittar julgransbilen på följande platser och tider:

Kallhäll, Bolindervallens parkering
18.00 – 18.30
Jakobsberg centrum, stora parkeringen vid Riddarparken
18.45–19.15
Barkarbystaden, Stora torget
19.30 – 20.00
Viksjö centrum, stora parkeringen vid Plogvägen
20.15 – 20.45

Vilka kan använda e-tjänsten för att beställa julgranshämtning?

  • Villa, radhus- occh parhusägare med enskilt abonnemang och sophämtning vid egen fastighet.
  • Samfällighet eller förening för villor, radhus eller parhus (betalar grundavgift för småhus)
  • Bostadsrättsförening eller hyresvärd (betalar grundavgift för flerfamiljshus)

Vanliga frågor och svar

Kostar julgranshämtningen för villor, radhus och parhus?

Julgranshämtning ingår i grundavgiften för småhus - villor, radhus, parhus. Det gäller för de som har ett eget avfallsabonnemang med sophämtning vid egen fastighet och innefattar även dig som har ett eget abonnemang men har din sophämtning vid en gemensam uppsamlingsplats. Det kan även innefatta föreningar med gemensamma avfallsbehållare som betalar samma grundavgift som småhus. Kontakta din förening/samfällighet om du är osäker på vad som gäller för dig.

När hämtas julgranar från villor, radhus och parhus?

Julgranar hämtas från villor, radhus och parhus under vecka 4 (mellan 20-24 januari)

OBS! Nytt för i år: Vi kommer inte att skicka något sms och meddela er om en specifik dag som granen hämtas utan entreprenören har hela veckan på sig att utföra din beställning. Det innebär att du inte kan välja vilken dag din gran hämtas. Granen ska därför placeras ut och finnas tillgänglig från och med måndag den 20 januari kl. 07:00

Vart ska jag placera min julgran?

Om du har ett eget abonnemang och har sophämtning vid din egen fastighet:

Granen ska vara synligt placerad vid din tomtgräns där sopbilen normalt brukar stanna. Granen får inte placeras bakom ett staket, mot en häck eller i ett dike och den får heller inte vara fastfrusen eller täckt med snö eftersom det kan försvåra för hämtpersonalen att se din gran. Gångavståndstillägg gäller inte för hämtning av julgran.

Om du har ett eget abonnemang och har sophämtning från en gemensam uppsamlingsplats:

Granen ska placeras i en gemensam hög på föreningens mark i nära anslutning till där sopbilen normalt sett brukar stanna. Tänk på att det även måste finnas möjlighet för sopbilen att kunna vända på platsen. Om ni är en stor förening kan ni ha flera uppsamlingsplatser. Kontakta er förening för att få information om vart ni ska placera er granar.

Hur många julgranar kan jag lämna vid min tomtgräns?

Om du har mer än en julgran så går det bra att lämna dessa vid din tomtgräns, förutsatt att du har beställt en hämtning. Med gran menas en normal stor julgran för inomhusbruk och inte en större gran tex från din tomt.

Jag tillhör en BRF eller hyresbostad (flerbostadshus) och har inte något eget abonnemang, kan jag få min julgran hämtad?

Din bostadsrättsförening eller hyresvärd (betalar grundavgift för flerbostadshus) kan beställa en gemensam hämtning av julgranar för alla hushållen senast den 16 januari. Flerbostadshus kan även innefatta boende i villa, radhus eller parhus som inte har egna abonnemang men som har har hämtning av sina sopkärl vid bostaden. Om föreningen står på abonnemanget så rekommenderar vi att du kontaktar din förening eller hyresvärd för att få mer information om vart ni kan lämna er julgran.

Vi erbjuder även hämtning kvällstid vid två tillfällen på centrala platser i Järfälla

När och var hämtas julgranar från flerbostadshus?

Julgranar hämtas från flerbostadshus under vecka 5 (mellan 27–29 januari) och granarna ska därför placeras ut på angiven hämtplats senast måndag 27 januari kl. 07:00

Granarna ska placeras i en gemensam hög på föreningens mark i nära anslutning till där sopbilen normalt brukar stanna. Om ni är en stor förening kan ni ha flera uppsamlingsplatser. Kontakta er förening för att få information om vart ni ska placera era granar.

Vad kostar julgranshämtningen för flerbostadshus?

Hämtning av julgran från flerbostadshus kostar 830 kr per hämtplats.

Kan jag lämna min julgran någon annanstans?

Ja, du kan även lämna din julgran på Görvälns återvinningscentral. Tack för att du hjälper oss att materialåtervinna era julgranar.

Har du fler frågor?

Kontakta Servicecenter

Läs mer

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.