Modersmålsundervisning i grundskola och anpassad grundskola
Elever med annat modersmål än svenska har möjlighet att ansöka om modersmålsundervisning. Undervisningen ska främja elevers utveckling till aktiv tvåspråkighet som leder till en stark identitet och kulturkompetens.
Undervisningen i modersmål bidrar även till ökad förståelse, respekt och solidaritet mellan olika folk och kulturer. Forskning visar att modersmålsundervisning ger snabbare och högre måluppfyllelse i det svenska språket och i andra skolämnen.
I Järfälla har vi undervisning i ett 40-tal olika språk. Undervisningen genomförs framför allt utanför skoltid, men kan också genomföras som skolans val, elevens val eller som språkval.
För årskurs 1-5 sker undervisningen vanligtvis på elevens skola. För årskurs 6-9 kan undervisning ske på annan skola än den eleven går på.
Vad krävs för modersmålsundervisning?
Modersmålsundervisning söks av vårdnadshavarna och förutsätter att minst en vårdnadshavare använder språket dagligen. För övrigt gäller att:
- Språket är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet.
- Eleven ska ha grundläggande kunskaper i språket.
- Minst fem elever önskar undervisning.
- Lärare i aktuellt språk finns att tillgå.
För de fem nationella minoritetsspråken; samiska, finska, meänkieli, romani och jiddisch kan modersmålsundervisning erbjudas även om det inte är ett dagligt umgängesspråk.
För en elev som börjat i modersmålsundervisning är deltagandet obligatoriskt. Skriftliga individuella utvecklingsplaner tas fram varje år och betyg lämnas i årskurs 6‑9.
Ansökan görs via e-tjänst. För att försäkra en plats i en grupp kommande hösttermin är sista ansökningsdagen den 1 juni.
Vårdnadshavare behöver endast söka till modersmålsundervisning en gång, därefter kommer barnet att fortsätta med modersmålsundervisningen genom hela grundskolan eller tills vårdnadshavaren väljer att avsluta modersmålsundervisningen.