Särskilt stöd i förskola och skola

Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling så att de, utifrån sina egna förutsättningar, kan utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.

Förskola och pedagogisk omsorg

Barn som är i behov av särskilda insatser i förskolan eller i pedagogisk omsorg har rätt att få det. Det är rektor som ser till att sådant stöd ges. Barnets vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta i utformningen av de särskilda stödinsatserna.

Förskolan Pråmen - stöd för barn med grav funktionsnedsättning

För de barn som är i behov av särskilda insatser utöver det som ges i den vanliga förskolan eller i pedagogisk omsorg finns det på förskolan Pråmen en grupp för barn med grav funktionsnedsättning i kommunen. Har ditt barn behov av sådant stöd gör du som vårdnadshavare tillsammans med rektor en ansökan till kommunen.

Förskolan Draken - stöd för grav hörselnedsättning

Har ditt barn grav hörselnedsättning finns det en avdelning på förskolan Draken med förstärkt kompetens och anpassningar i lärmiljön. Kontakta rektor för mer information kring ansökningsförfarande.

Förskoleklass, grundskola och fritidshem

Elever som är i behov av extra anpassningar och särskilt stöd i skolan eller fritidshemmet har rätt att få det. Det är rektor som ansvarar för att sådant stöd ges på barnets aktuella skola. Eleven och/eller elevens vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta i utformningen av de särskilda stödinsatserna.

Kommunal resursskola för elever med omfattande behov av särskilt stöd

För elever med funktionsnedsättningar, och omfattande stödbehov, finns det möjlighet att ansöka om plats i våra kommunala resursskolor. Dessa resursskolor finns på några av kommunens skolor. Bedömning om beredande av plats görs av ansvarig utredare vid utbildningsförvaltningen i samråd med kommunens centrala antagningsteam.

Ansökan sker inte till en specifik resursskola utan principen för platsfördelning sker efter behov och platstillgång och inte efter kötid. Om möjligt beaktas även närhetsprincipen.

Om ett barn har behov av ovanstående insatser kan vårdnadshavare och/eller rektor i samråd göra en ansökan hos kommunens ansvariga utredare inom utbildningsförvaltningen. Ansökan skall göras på särskild blankett och pedagogisk och medicinsk dokumentation ska bifogas. Ansökan ska göras senast 15/2 för inför kommande läsårsstart (augusti). I undantagsfall kan ansökan tas emot även andra tider på året och eleven bereds då plats i mån av plats. För frågor kring placering i de kommunala resursskolorna kontakta barnets rektor eller ansvarig utredare inom utbildningsförvaltningen.

Anpassad grundskola

Målgrupp för anpassad grundskola är elever som bedöms inte kunna nå upp till grund­skolans kunskaps­krav därför att de har en intellektuell funktionsnedsättning.

Innan en elev tas emot att läsa enligt anpassad grundskolans kursplan görs alltid en utredning. Då kartläggs elevens behov, med hjälp av en psykologisk, medicinsk, pedagogisk och social bedömning. Det är rektor som ansvarar för att hela utredningen görs och att hålla dig som vårdnads­havare uppdaterad i processen. Rektor ansöker tillsammans med dig som vårdnads­havare om skolgång i anpassad grundskola för ditt barn.

Utbildningen i anpassad grund­skola kan erbjudas i samlad klass för anpassad grundskola eller som integrerad i grund­skolan. Klass för anpassad grundskola finns på ett antal skolor i Järfälla.

Om du har frågor om anpassad grundskola som skolform och rutiner för mottagande i anpassad grundskola kan du vända dig till kommunens ansvariga samordnare. Eleverna har rätt att gå i en fri­stående anpassad grundskola om det finns ett beslut om det från hem­kommunen.

Läs mer om anpassad grundskola

Förberedelse­klasser

Kommunens förberedelse­klasser är till för flykting- och invandrar­elever i åldrarna 6-16 år som talar lite eller ingen svenska. Klasserna finns i Aspnäs­skolan, Berghem­skolan, Källtorp­skolan, Tallbohov­skolan och Ulvsättra­skolan.

Läs mer om förberedelse­klasser

Stöd till kommunens förskolor och skolor

Om personal i förskola eller skola behöver stöd och råd i sitt arbete kring barn eller elever i särskilt behov av stöd kan de vända sig till Förskole- och skolstödet inom Järfällas Barn- och elevhälsa.

Läs mer om förskole- och skolstöd

Utbildningsförvaltningens stödfunktioner

Inom utbildningsförvaltningen finns personal med olika yrkeskompetenser såsom psykolog, socionom, specialpedagog, speciallärare, tal- och språkpedagog, SVA-utvecklare, lektor och kvalitetsstrateg. Stödfunktionerna arbetar bland annat på uppdrag av förskolor och skolor i kommunen i syfte att skapa goda förutsättningar för barn och elevers trygghet, utveckling och lärande.

Psykologer

Psykologerna arbetar med stöd till förskolor och skolor genom handledning, konsultation och utbildning för personal. Psykologerna kan även genomföra vissa typer av elevutredningar. De har ett nära samarbete med de övriga yrkes­kompetenserna inom utbildningsförvaltningen.

Tal- och språkpedagoger

Tal- och språkpeda­gogerna fungerar som konsultativt stöd inom områdena tal-, språk- och kommunikations­hinder. De genomför utbildningsinsatser för personal i metoder som är till hjälp för barn och elevers tal-, språk- och kommun­ikations­utveckling. Vid behov kan tal- och språkpedagoger handleda personal i syfte att utveckla språkutvecklande arbetssätt och insatser för barn och elev i förskolan och skolan.

Specialpedagogiskt stöd

Förskolor och skolor erbjuds specialpedagogisk konsultation, handledning och utbildning. Arbetet sker i samverkan med rektorer och elevhälsoteam (på skolor) och berör bland annat organisatoriska frågor, stöd i kartläggningar och utredningar samt arbete kring elever i särskilt behov av stöd.

Skolsociala teamet (skolfrånvaro)

I det skolsociala teamet samarbetar personal från utbildningsförvaltningen och socialförvaltningen för att minska skolfrånvaro i Järfälla.

Det skolsociala teamet arbetar både konsultativt och operativt. Elev, vårdnadshavare och skola erbjuds koordinerat stöd för att eleven ska få en välfungerande skolgång i befintlig skola.

Det är rektor som ansöker om stöd från skolsocialt team.

Teamet Tidigt stöd (SSPF)

Tidigt stöd (SSPF) är ett tvärprofessionellt team där personal från socialtjänst, skola och fritidsverksamhet samarbetar för att förebygga kriminalitet och minska normbrytande beteenden. Vid behov samarbetar teamet även med polisen. Målet är att snabbt hjälpa barn, unga, föräldrar och skola att få rätt stöd och hitta en bättre väg framåt. Teamet ger stöd till skolan, föräldrar och barn inom flera områden samtidigt.

Att få stöd av teamet är frivilligt och sker på uppdrag av skola eller föräldrar.

Läs mer om Tidigt stöd i Järfälla kommun

Gymnasieskolan

Alla elever har rätt att få det stöd de behöver för att ut­vecklas och nå utbildningens mål. Det finns elever som av olika skäl behöver särskilda stödåtgärder under kortare tid. Andra elever kanske behöver stöd under hela skoltiden på grund av sjukdom, funktions­ned­sättning eller andra svårig­heter.

Det som är avgörande för om en elev ska anses vara i behov av särskilt stöd är om det finns risk att eleven inte kommer att nå de kunskaps­krav som minst ska uppnås, eller om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skol­situation. Om detta upp­märk­sammas av personal i skolan, av vårdnads­havare eller av eleven själv, ska det anmälas till rektorn. Rektorn ska se till att elevens behov av särskilt stöd utreds snabbt, att skolan tar fram en åtgärds­plan, att rätt insatser genomförs och att insatserna följs upp.

Gymnasie­sär­skola

Utbildningen i gymnasie­sär­skolan är öppen för ungdomar som inte bedöms ha förut­sättningar att nå upp till gymnasie­skolans kunskaps­krav därför att de har en utvecklings­störning eller en förvärvad hjärn­skada. Det är elevens hem­kommun som beslutar om en elev tillhör mål­gruppen för gymnasie­sär­skolan. I gymnasie­sär­skolan har elever som har behov av extra stöd i skolan rätt till stöd­undervisning, special­undervisning med mera.

Åtgärder mot kränkande behandling

Av såväl skollag som läroplaner framgår principen om alla människors lika värde. Det finns flera vägar för dig som förälder och elev att anmäla kränkande behandling i skolan.

Vad är kränkande behandling?

Kränkande behandling används som ett samlings­begrepp när någon eller några utsätts för kränkning, till exempel på grund av sexuell läggning, kön, etnisk bak­grund, religion, funktions­nedsättning eller social tillhörighet.

  • Alla förskolor och skolor är skyldiga att arbeta aktivt för att förebygga och motverka alla former av kränkning.
  • All personal ska ha sådana kunskaper att kränkningar upptäcks tidigt och att personalen kan agera på ett lämpligt sätt.
  • Alla förskolor och skolor ska ha en lika­behandlings­plan/plan mot kränkande behandling. Av planen ska bland annat för­skolan/skolans rutiner vid olika händelser framgå.
  • Planen ska vara väl känd och omfattas av alla på skolan såväl elever som vuxna och även föräldrar till icke myndiga elever.
  • Varje kränkande behandling ska resultera i en reaktion från de vuxna. Anmälnings­skyldighet finns.

Hur kan jag anmäla kränkande beteende?

  • Vill du berätta om eller diskutera kränkningar och diskriminering ska du i första hand prata med personalen på förskolan eller skolan.
  • Om du av någon anledning inte vill eller kan vända dig till direkt till personalen kan du istället vända dig till rektorn.
  • På kommunala för- och grundskolor är det kommunen som är huvudman. Till utbildningsförvaltningen vänder du dig om det gäller större frågor som rektorn inte kan svara på eller gå vidare med ditt ärende.

Läs mer

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.