Särskilt stöd i förskola och skola
Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling så att de, utifrån sina egna förutsättningar, kan utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.
Förskola och pedagogisk omsorg
Barn som är i behov av särskilda insatser i förskolan eller i pedagogisk omsorg har rätt att få det. Det är rektor som ser till att sådant stöd ges. Barnets vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta i utformningen av de särskilda stödinsatserna.
Förskolan Pråmen - stöd för barn med grav funktionsnedsättning
För de barn som är i behov av särskilda insatser utöver det som ges i den vanliga förskolan eller i pedagogisk omsorg finns det på förskolan Pråmen en grupp för barn med grav funktionsnedsättning i kommunen. Har ditt barn behov av sådant stöd gör du som vårdnadshavare tillsammans med rektor en ansökan till kommunen.
Förskolan Draken - stöd för grav hörselnedsättning
Har ditt barn grav hörselnedsättning finns det en avdelning på förskolan Draken med förstärkt kompetens och anpassningar i lärmiljön. Kontakta rektor för mer information kring ansökningsförfarande.
Förskoleklass, grundskola och fritidshem
Elever som är i behov av extra anpassningar och särskilt stöd i skolan eller fritidshemmet har rätt att få det. Det är rektor som ansvarar för att sådant stöd ges på barnets aktuella skola. Eleven och/eller elevens vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta i utformningen av de särskilda stödinsatserna.
Kommunal resursskola för elever med omfattande behov av särskilt stöd
För elever med funktionsnedsättningar, och omfattande stödbehov, finns det möjlighet att ansöka om plats i våra kommunala resursskolor. Dessa resursskolor finns på några av kommunens skolor. Bedömning om beredande av plats görs av ansvarig utredare vid utbildningsförvaltningen i samråd med kommunens centrala antagningsteam.
Ansökan sker inte till en specifik resursskola utan principen för platsfördelning sker efter behov och platstillgång och inte efter kötid. Om möjligt beaktas även närhetsprincipen.
Om ett barn har behov av ovanstående insatser kan vårdnadshavare och/eller rektor i samråd göra en ansökan hos kommunens ansvariga utredare inom utbildningsförvaltningen. Ansökan skall göras på särskild blankett och pedagogisk och medicinsk dokumentation ska bifogas. Ansökan ska göras senast 15/2 för inför kommande läsårsstart (augusti). I undantagsfall kan ansökan tas emot även andra tider på året och eleven bereds då plats i mån av plats. För frågor kring placering i de kommunala resursskolorna kontakta barnets rektor eller ansvarig utredare inom utbildningsförvaltningen.
Anpassad grundskola
Målgrupp för anpassad grundskola är elever som bedöms inte kunna nå upp till grundskolans kunskapskrav därför att de har en intellektuell funktionsnedsättning.
Innan en elev tas emot att läsa enligt anpassad grundskolans kursplan görs alltid en utredning. Då kartläggs elevens behov, med hjälp av en psykologisk, medicinsk, pedagogisk och social bedömning. Det är rektor som ansvarar för att hela utredningen görs och att hålla dig som vårdnadshavare uppdaterad i processen. Rektor ansöker tillsammans med dig som vårdnadshavare om skolgång i anpassad grundskola för ditt barn.
Utbildningen i anpassad grundskola kan erbjudas i samlad klass för anpassad grundskola eller som integrerad i grundskolan. Klass för anpassad grundskola finns på ett antal skolor i Järfälla.
Om du har frågor om anpassad grundskola som skolform och rutiner för mottagande i anpassad grundskola kan du vända dig till kommunens ansvariga samordnare. Eleverna har rätt att gå i en fristående anpassad grundskola om det finns ett beslut om det från hemkommunen.
Förberedelseklasser
Kommunens förberedelseklasser är till för flykting- och invandrarelever i åldrarna 6-16 år som talar lite eller ingen svenska. Klasserna finns i Aspnässkolan, Berghemskolan, Källtorpskolan, Tallbohovskolan och Ulvsättraskolan.
Stöd till kommunens förskolor och skolor
Om personal i förskola eller skola behöver stöd och råd i sitt arbete kring barn eller elever i särskilt behov av stöd kan de vända sig till Förskole- och skolstödet inom Järfällas Barn- och elevhälsa.
Utbildningsförvaltningens stödfunktioner
Inom utbildningsförvaltningen finns personal med olika yrkeskompetenser såsom psykolog, socionom, specialpedagog, speciallärare, tal- och språkpedagog, SVA-utvecklare, lektor och kvalitetsstrateg. Stödfunktionerna arbetar bland annat på uppdrag av förskolor och skolor i kommunen i syfte att skapa goda förutsättningar för barn och elevers trygghet, utveckling och lärande.
Psykologer
Psykologerna arbetar med stöd till förskolor och skolor genom handledning, konsultation och utbildning för personal. Psykologerna kan även genomföra vissa typer av elevutredningar. De har ett nära samarbete med de övriga yrkeskompetenserna inom utbildningsförvaltningen.
Tal- och språkpedagoger
Tal- och språkpedagogerna fungerar som konsultativt stöd inom områdena tal-, språk- och kommunikationshinder. De genomför utbildningsinsatser för personal i metoder som är till hjälp för barn och elevers tal-, språk- och kommunikationsutveckling. Vid behov kan tal- och språkpedagoger handleda personal i syfte att utveckla språkutvecklande arbetssätt och insatser för barn och elev i förskolan och skolan.
Specialpedagogiskt stöd
Förskolor och skolor erbjuds specialpedagogisk konsultation, handledning och utbildning. Arbetet sker i samverkan med rektorer och elevhälsoteam (på skolor) och berör bland annat organisatoriska frågor, stöd i kartläggningar och utredningar samt arbete kring elever i särskilt behov av stöd.
Skolsociala teamet (skolfrånvaro)
I det skolsociala teamet samarbetar personal från utbildningsförvaltningen och socialförvaltningen för att minska skolfrånvaro i Järfälla.
Det skolsociala teamet arbetar både konsultativt och operativt. Elev, vårdnadshavare och skola erbjuds koordinerat stöd för att eleven ska få en välfungerande skolgång i befintlig skola.
Det är rektor som ansöker om stöd från skolsocialt team.
Teamet Tidigt stöd (SSPF)
Tidigt stöd (SSPF) är ett tvärprofessionellt team där personal från socialtjänst, skola och fritidsverksamhet samarbetar för att förebygga kriminalitet och minska normbrytande beteenden. Vid behov samarbetar teamet även med polisen. Målet är att snabbt hjälpa barn, unga, föräldrar och skola att få rätt stöd och hitta en bättre väg framåt. Teamet ger stöd till skolan, föräldrar och barn inom flera områden samtidigt.
Att få stöd av teamet är frivilligt och sker på uppdrag av skola eller föräldrar.
Läs mer om Tidigt stöd i Järfälla kommun
Gymnasieskolan
Alla elever har rätt att få det stöd de behöver för att utvecklas och nå utbildningens mål. Det finns elever som av olika skäl behöver särskilda stödåtgärder under kortare tid. Andra elever kanske behöver stöd under hela skoltiden på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller andra svårigheter.
Det som är avgörande för om en elev ska anses vara i behov av särskilt stöd är om det finns risk att eleven inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås, eller om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation. Om detta uppmärksammas av personal i skolan, av vårdnadshavare eller av eleven själv, ska det anmälas till rektorn. Rektorn ska se till att elevens behov av särskilt stöd utreds snabbt, att skolan tar fram en åtgärdsplan, att rätt insatser genomförs och att insatserna följs upp.
Gymnasiesärskola
Utbildningen i gymnasiesärskolan är öppen för ungdomar som inte bedöms ha förutsättningar att nå upp till gymnasieskolans kunskapskrav därför att de har en utvecklingsstörning eller en förvärvad hjärnskada. Det är elevens hemkommun som beslutar om en elev tillhör målgruppen för gymnasiesärskolan. I gymnasiesärskolan har elever som har behov av extra stöd i skolan rätt till stödundervisning, specialundervisning med mera.
Åtgärder mot kränkande behandling
Av såväl skollag som läroplaner framgår principen om alla människors lika värde. Det finns flera vägar för dig som förälder och elev att anmäla kränkande behandling i skolan.
Vad är kränkande behandling?
Kränkande behandling används som ett samlingsbegrepp när någon eller några utsätts för kränkning, till exempel på grund av sexuell läggning, kön, etnisk bakgrund, religion, funktionsnedsättning eller social tillhörighet.
- Alla förskolor och skolor är skyldiga att arbeta aktivt för att förebygga och motverka alla former av kränkning.
- All personal ska ha sådana kunskaper att kränkningar upptäcks tidigt och att personalen kan agera på ett lämpligt sätt.
- Alla förskolor och skolor ska ha en likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling. Av planen ska bland annat förskolan/skolans rutiner vid olika händelser framgå.
- Planen ska vara väl känd och omfattas av alla på skolan såväl elever som vuxna och även föräldrar till icke myndiga elever.
- Varje kränkande behandling ska resultera i en reaktion från de vuxna. Anmälningsskyldighet finns.
Hur kan jag anmäla kränkande beteende?
- Vill du berätta om eller diskutera kränkningar och diskriminering ska du i första hand prata med personalen på förskolan eller skolan.
- Om du av någon anledning inte vill eller kan vända dig till direkt till personalen kan du istället vända dig till rektorn.
- På kommunala för- och grundskolor är det kommunen som är huvudman. Till utbildningsförvaltningen vänder du dig om det gäller större frågor som rektorn inte kan svara på eller gå vidare med ditt ärende.