Gå direkt till sidans innehåll

Kommunens allmänna restauranger

Järfälla kommun driver fyra restaurangkök inom äldreomsorgen. Hit är alla välkomna för en god och prisvärd lunch och en stunds samvaro.

Matlåda för dig som är 65 + och behöver stöd

För dig som är över 65 år med behov av stöd finns det möjlighet att köpa matlåda från restaurangerna. Du behöver inte förbeställa matlåda. För att få matlådan hemlevererad behöver du ett biståndsbeslut om matdistribution.

Läs mer om matdistribution

Maten i Järfällas äldreomsorg

Järfälla kommuns fyra restaurangkök inom äldreomsorgen tillagar och serverar cirka 1000 portioner varje dag. Maten serveras på vård- och omsorgsboenden, i matlådor och till restauranggäster.

Utgångs­punkten är att all mat som serveras ska vara god, vällagad och närings­riktig. Maten ska också vara fri från onödiga tillsatser och inköpen av ekologiska livsmedel ökar varje år. I möjligaste mån tillagas maten från grunden.

Matsedlarna planeras enligt rikt­linjer som Livsmedels­verket ger i "Bra måltider i äldreomsorgen". Matsedlarna tas fram säsongsvis och i planerings­arbetet får såväl brukare som måltids­personal lämna syn­punkter.

Att maten ska vara närings­riktig är självklart, men minst lika viktigt är att maten serveras och dukas fram på ett trevligt sätt.

Restauranger

Restaurang Ikaros
Hitta hit: Jaktplan 2 i Barkarby.

Kontakt: telefon 08-580 296 87

Restaurang Solhöjden - beräknas öppna sommaren 2022
Tallbohovs vård- och omsorgsboende, Snapphanevägen 22 i Jakobsberg
Kontakt: telefon 08-580 229 81

Restaurang Kärnmakaren
Kallhälls seniorboende, Kärnmakargränd 3 i Kallhäll.

Kontakt: telefon 08-580 229 92

Restaurang Flottiljen

Flottiljens vård- och omsorgsboende, Korpralsvägen 51-55 i Barkarby

Tillfälligt stängd tillsvidare för renovation. Under denna period lagar Restaurang Ikarons maten.

Kontakt: telefon 08-580 245 88

Lunch och middag

På Björkens-, Ekens-, Olovslunds- och Tallbohovsvård- och omsorgsboenden samt Kastanjens korttidsboende serveras pensionärerna lunch alla dagar i veckan. Öppettider för restauranggäster kl 11.00-13.00.

Menyer vecka 17-20 Pdf, 132.6 kB.

Menyer vecka 21-24 Pdf, 137.6 kB.

Prislista 2022 Pdf, 411 kB.

Mats Anglestål, kock på Solhöjdens restaurangkök

Luncha hos Mats på Solhöjden

-Måltiden är en av dagens höjdpunkter. Särskilt för den som är gammal, säger Mats Anglestål, kock på Solhöjdens restaurang.

Solhöjden ligger i anslutning till Tallbohovs vård- och omsorgsboenden och är socialförvaltningens minsta kök. Här lagar Mats och de två andra kockarna cirka 240 portioner per dag. Dels luncher och middagar till alla som bor på Tallbohov. Dels matlådor bärs ut av hemtjänsten till brukare runtom i närområdet.

Utöver det lagar de mat till restaurangen som är öppen för allmänheten mellan 11 och 14 varje dag året om. De flesta restaurangbesökarna är pensionärer, men en och annan som jobbar i närheten har också hittat hit.

Restaurangen tycker Mats är allra roligast. Då får han ha koll på hela kedjan. Inte bara tillagningen, utan även matens temperatur när den serveras, uppläggningen, kontakten med gästerna och deras omdömen.

-Det är viktigt att göra måltiden till en fin helhetsupplevelse. Uppläggning och dukning har stor betydelse för hur maten smakar. Det måste se gott ut, säger han.

Miljöarbete

Vi tänker på miljön genom att dagligen arbeta med matsvinnet genom att:

  • portionsberäkna måltider
  • planera inköp
  • menyplanering
  • kostråd på vård- och omsorgsboenden

Riktlinjer och anvisningar

I Järfälla jobbar personalen utifrån kommunens riktlinjer:

Järfällas riktlinjer för måltider på vård- och omsorgsboende Pdf, 404.7 kB.

Järfällas riktlinjer för måltider via hemtjänst Pdf, 410.9 kB.

Riktlinjer från Livsmedels­verket är vägledande

Tyck till!

Vi vill gärna veta vad du tycker om maten och servicen kring maten. Har du synpunkter säg det gärna direkt till oss! Kontakta Kristina Sohlberg, restaurangchef:

Telefon: 08-580 229 03

E-post: kristina.sohlberg@jarfalla.se

En annan möjlighet är att en gång per år svara på vår kundenkät. vård- och omsorgsboendena har matråd, där hyresgäster och medarbetare lämnar synpunkter på maten.

Senast uppdaterad:

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.



Upp