Värdighetsgarantier i äldreomsorgen
För att du ska veta vad du kan förvänta dig av äldreomsorgen i Järfälla har vi infört lokala värdighetsgarantier. De vänder sig till dig som har fyllt 65 år och som beviljas hjälp och stöd av kommunen.
Värdighetsgarantierna utgår från vår värdegrund och ska genomsyra all äldreomsorg i kommunen, så att du kan leva ett värdigt liv, känna välbefinnande och att dina behov sätts i centrum.
Värdighetsgarantier i Järfälla
Värdighetsgarantierna har tagits fram tillsammans med äldre, anhöriga, personal inom äldreomsorgen och politiker. De omfattar dig som har fyllt 65 år och som får eller ska få hjälp och stöd genom hemtjänst eller särskilt boende, till exempel korttidsboende eller vård- och omsorgsboende.
Garantierna visar vad du kan förvänta dig av äldreomsorgen i Järfälla. Vi vill att du ska känna att du får omsorg med god kvalitet och att du har inflytande över din vardag.
Värdighetsgarantierna finns även som broschyr Pdf, 4.4 MB.
Gemensamma garantier för äldreomsorgen
- Personalen ska bära namnskyltar och/eller tjänstelegitimation.
- Du ska få muntlig och skriftlig information kring möjligheten att framföra synpunkter och klagomål.
Biståndshandläggning
- Du ska informeras muntligt och skriftligt om vilket stöd och hjälp du kan ansöka om.
- En genomförandeplan ska användas i uppföljning av ditt biståndsbeslut.
- Ditt biståndsbeslut ska följas upp vid förändringar och minst en gång per år.
Hemtjänst
- Ditt stöd/din hjälp ska planeras tillsammans med dig, och om du så önskar en anhörig.
- Du ska bli kontaktad av din utförare vid försening och förhinder av insatser. Om personalen är mer än 30 minuter se ska det meddelas till dig.
- Du ska erbjudas en kontaktperson och en ersättare för denne inom fem dagar efter påbörjad insats. Du har rätt att byta kontaktperson.
- Du ska kunna påverka vem som hjälper dig med din personliga hygien. Dina särskilda behov och önskemål ska dokumenteras i din genomförandeplan.
Särskilt boende
- Ditt stöd/din hjälp ska planeras tillsammans med dig, och om du så önskar en anhörig.
- Du ska erbjudas en kontaktperson och en ersättare för denne inom fem dagar efter påbörjad insats. Du har rätt att byta kontaktperson.
- Du ska kunna påverka vem som hjälper dig med din personliga hygien. Särskilda behov och önskemål ska dokumenteras i din genomförandeplan.
- Du ska erbjudas att delta i aktiviteter både i grupp och enskilt varje vecka.
- Det ska finnas ett matråd på boendet där du har möjlighet att påverka måltidernas kvalitet och innehåll.
- Du ska ges möjlighet till daglig utevistelse i närområdet till exempel promenadstöd, ledsagning eller möjlighet att sitta ute på balkong/terrass eller i trädgård.
Om vi inte håller det vi lovar
Om du upplever att vi inte uppfyller våra garantier vill vi att du kontaktar oss. Dina synpunkter, klagomål eller idéer kan hjälpa oss att rätta till fel och förbättra servicen i kommunen.
- Ring servicecenter på telefon 08-580 285 00 (tonval 1)
- Lämna dina synpunkter via vår webbplats
- Du kan också kontakta den som är ansvarig för verksamheten som du har synpunkter på
Värdegrund för äldreomsorgen
Värdighetsgarantierna utgår från vår värdegrund. Den lyfter fram etiska normer och förhållningssätt och ska prägla allt arbete inom äldreomsorgen i kommunen. Läs mer i broschyren längre upp på sidan.