Hemtjänst och stöd i hemmet
Du som är 65 år eller äldre och behöver hjälp för att klara din vardag kan få stöd och service. Du väljer själv vilken utförare som ska hjälpa dig - privat eller kommunens egen. Handläggaren ger dig information om vilka alternativ som finns men ska inte välja åt dig.
Vad är hemtjänst och stöd i hemmet?
Det vanligaste är att hemtjänstens personal kommer hem och hjälper dig på dagtid. Om ditt behov av omsorg är stort kan du få regelbunden hjälp dygnet runt. Hemtjänsten gör inte sådant som du själv kan göra eller få hjälp med på annat sätt. Du kan till exempel få hjälp med:
- personlig hygien.
- att äta och dricka, klä på dig och förflytta dig.
- service som handling, städning, tvätt och mat.
- socialt stöd i det dagliga livet.
- ledsagning till och från olika aktiviteter.
Så ansöker du om hemtjänst och stöd i hemmet
Om du har frågor om att ansöka är du välkommen att vända dig till kommunens servicecenter. Tillsammans går vi i genom vilka insatser och stöd som finns och hur du ansöker. Du kan också få hjälp att fylla i ansökan via dator i servicecenters besökslokal på Riddarplatsen 5 i Jakobsberg.
Telefon: 08-580 285 00
E-post: kontakt@jarfalla.se
Ansök via e-tjänst eller blankett
Du kan ansöka via kommunens e-tjänst eller blankett, som finns att hämta i e-tjänsten. Kontakta servicecenter om du istället behöver få blankett hemskickad.
E-tjänst bistånd och hjälp - ansökan
Blanketter finns att hämta i e-tjänsten
Du kan ansöka om:
Omfattande omvårdnadsinsatser och boende
- Om du har omfattande behov i hemmet, till exempel matlagning, promenader och personlig hygien.
- Om du behöver flytta till korttidsboende eller vård- och omsorgsboenden.
- Ansök via e-tjänst eller blanketten "Bistånd enligt Socialtjänstlagen för personer över 65 år".
Flytt till Järfälla vid stora omvårdnadsbehov
- Om du har stora omvårdnadsbehov och vill flytta till Järfälla men behöver stöd från Järfälla kommun för att kunna flytta.
- Ansök via e-tjänst eller blanketten "Bistånd enligt Socialtjänstlagen för bosatta utanför Järfälla".
När du har ansökt om stöd
När vi har fått din ansökan kommer en handläggare från kommunens äldreenhet att kontakta dig och boka in tid för hembesök. Vi träffas för att prata om ditt behov och dina möjligheter att få stöd och service. Därefter får du ett skriftligt beslut.
Omprövning av beslut
Om ditt behov av stöd förändras kan handläggaren ompröva beslutet. Det kan innebära att du får en annan typ av hjälp eller att du får mer eller mindre hjälp än tidigare.
Även om ingenting har förändrats omprövas beslutet vanligtvis en gång per år.
Överklaga beslut
Om du får avslag på en ansökan om hjälp och stöd (bistånd), eller om du är missnöjd med beslutet, kan du överklaga beslutet.
Din handläggare är skyldig att informera dig om dina möjligheter att överklaga och hur du ska gå till väga. Om du inte är nöjd med det beslut som socialtjänsten har fattat om insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) kan du överklaga vissa beslut till domstol.
Exempel på sådant som kan överklagas är beslut om avslag på ansökan om bistånd enligt socialtjänstlagen – oavsett om ansökan har avslagits helt eller delvis. Du kan bara överklaga beslut som rör dig själv.
Om socialtjänsten har fattat ett beslut som du inte är nöjd med ska du få ett skriftligt beslut av socialtjänsten tillsammans med information om hur du gör för att överklaga.
Skicka din överklagan till socialtjänsten
Beslutet överklagas till förvaltningsrätten men ska skickas till socialtjänsten. Överklagandet ska vara kommunen tillhanda senast tre veckor efter att du tagit del av beslutet. Socialtjänsten skickar sedan din överklagan till förvaltningsrätten.
Lämna uppgift om inkomst
- För att lämna inkomstuppgifter använder du e-tjänsten omvårdnadsavigift - lämna uppgifter
- eller blanketten som finns i e-tjänsten.
- Bilagan fyller du i om du äger din bostad, till exempel bostadsrätt eller villa.
- Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten, kontakta servicecenter: 08-580 285 00 tonval 1.
Frågor och svar om avgifter och faktura
Jag kan eller vill inte använda e-tjänster!
Om du inte har möjlighet att använda Järfällas e-tjänster, kontakta servicecenter: 08-580 285 00 tonval 1.
Antalet timmar stämmer inte på min faktura!
Kontakta din hemtjänst. Det är hemtjänstpersonalen som rapporterar timmarna till kommunen som i sin tur fakturerar dem. Om hemtjänsten har rapporterat in fel antal timmar, så är det hemtjänsten som ska rätta till detta.
Antalet matlådor på fakturan stämmer inte!
Kontakta din hemtjänst och be dem rätta till felet. Det är hemtjänsten som levererar matlådorna. De rapporterar också in till kommunen hur många matlådor som levererats till dig. Kommunen skriver sedan ut en faktura utifrån uppgifterna från hemtjänsten.
Kontakta kommunens servicecenter, telefon 08-580 285 00, tonval 1 (äldreomsorg) så får du hjälp.
Synpunkter och klagomål på socialtjänsten
Är du missnöjd med någonting? Har du förslag på hur vi inom socialtjänsten i Järfälla kan bli bättre?
Tveka inte att höra av dig till oss.
Nattpatrullen vakar över Järfällaborna
Det är kväll, blå timme och mörkret sänker sig sakta över Jakobsbergs Centrum. För de flesta av oss är det snart läggdags, men för Mahrokh Amani och Shokat Nashri har arbetspasset precis börjat.
Båda är undersköterskor i Järfälla hemtjänsts nattpatrull och det går inte att ta miste på yrkesstoltheten.
-Jag har tillhört nattpatrullen i över 20 år. Jag älskar att arbeta på natten, och tycker jag har bästa jobbet, säger Shokat.
Hemtjänsten avstannar aldrig. Det är verksamhet 24 timmar om dygnet, året om. Även nattetid behöver många äldre tillsyn och hjälp.
Varje natt har nattpatrullen fem bilar som åker runt mellan olika adresser i Järfälla kommun. Därtill utförs digital nattillsyn med hjälp av så kallade trygghetskameror.
Kameran är fäst nära sängen hemma hos brukaren. Vid vissa bestämda tidpunkter loggar nattpatrullen in och tittar att allt är som det ska med brukaren. Om inte, åker de dit direkt.
-För brukare som inte vill bli störda på natten är kamera ett jättebra alternativ, säger Mahrok. Kameran gör att alla känner sig tryggare; vi i nattpatrullen, brukaren och inte minst de anhöriga.
Trygghetskameran kan inte spara bilder eller filmer. All tillsyn sker med behörighetskontroll och varje inloggning som nattpatrullen gör registreras. Kameran är helt ljudlös. En liten lampa blinkar grönt medan tillsynen görs.