På jarfalla.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Trygg­hets­larm

Trygghets­larm är ett larm som ger dig möjlig­het att enkelt och snabbt få kontakt med personal vid akut behov av hjälp. Du har tillgång till hjälp alla dagar i veckan.

Larmet är mobilt och kopplas in i ett eluttag. Brukaren behöver inte ha ett abonne­mang för fasttelefoni. När du behöver hjälp trycker du på en knapp på den bärbara larm­klockan. Larm­klockan är vattentät och fungerar endast i hemmet.

Så ansöker du

Du måste själv ansöka om trygghets­telefon. Personer under 15 år eller personer som saknar förmåga att ansöka om stöd kan ta hjälp av vårdnads­havare, god man, förmyndare eller förvaltare.

Spara ned blanketten på din dator, skriv ut och skriv under. Skicka den sedan till adressen som står på blank­etten. En hand­läggare ringer upp dig med beslut inom några dagar.

Ansöknings­blankett och länkar

Blanketten Ansökan av vissa insatser enligt socialtjänstlagenlänk till annan webbplats.länk till annan webbplats

Läs mer om ansökan steg för steg.

Läs om hur du överklagar ett beslut.

Aktuella avgifter för trygghetslarm.

Kontakt eller personligt möte

Du kan också  kontakta din hand­läggare på äldre­enheten eller enheten funktions­ned­sättning. Har du ingen hand­läggare kan du ringa kommunens service­center, telefon 08-580 285 00, tonval 1 (äldreomsorg och funktions­nedsättning) så får du hjälp.