Trygghetsskapande teknik

Vi vill att du ska känna dig trygg i ditt hem. Därför använder vi teknik som komplement till den vanliga omsorgen. Tekniken ersätter inte den personal som kommer hem till dig.

Just nu testar vi bland annat nyckelfri hemtjänst i området Barkarby-Skälby. Filmen visar hur hemtjänstpersonalen låser upp och låser med hjälp av tjänstetelefonen.

Trygg, aktiv och delaktig

Trygghetsskapande teknik, så kallad välfärdsteknik, är till för dig som behöver stöd i vardagen. Avsikten är att du ska känna dig trygg och vara så aktiv, delaktig och självständig som möjligt.

Exempel på trygghetsskapande teknik är trygghetslarm, GPS-larm, och tillsyn på natten via kamera.

Pågående projekt

Under 2018-2019 pågår flera projekt där vi testar trygghetsskapande teknik inom hemtjänsten. Just nu deltar brukare och personal i Barkarby-Skälby:

  • Nyckelfri hemtjänst
  • Beställa mat på nätet

Frågor och svar

Nyckelfri hemtjänst

Vad är nyckelfri hemtjänst?

Det är ett låsvred som monteras på insidan av din dörr. Du låser upp med din vanliga nyckel, medan hemtjänsten och larmpatrullen använder sin mobiltelefon för att låsa upp. Det är bara den behöriga personalen som kan öppna dörren med mobilen.

Varför är det nyckelfria låsvredet bra för mig?

Den nyckelfria hemtjänsten ökar din trygghet. När hemtjänstpersonalen öppnar dörren med sin mobiltelefon, registrerar systemet vem som kommit, när och hur länge vi stannat hos dig. Därför fungerar mobilen även som en form av ”digital legitimation”.

Eftersom hemtjänsten inte behöver ta med sig nyckel, kan vi komma snabbare till dig om du larmar.

Den digitala nyckeln är också säkrare än en vanlig nyckel eftersom den inte går att kopiera eller tappas bort på samma sätt som en vanlig nyckel.

Måste jag betala något?

Nej.

Blir det några skador på min dörr?

Nej. Dessutom syns inte det nya låsvredet på utsidan av dörren.

Kan bedragare öppna dörren?

Den digitala nyckeln har ett mycket starkt skydd mot intrång. Den kan enbart användas av behörig hemtjänstpersonal, och personalen måste regelbundet ange sitt lösenord för att kunna använda nyckeln.

Om personalen tappar bort telefonen, spärras den snabbt.

Det nyckelfria låsvredet har använts i över tio år i över 100 kommuner. Än har ingen obehörig lyckats låsa upp en dörr med denna typ av lås.

Kan vem som helst komma in hos mig?

Nej, endast behörig personal kan låsa upp. För att kunna öppna, måste personalen stå intill dörren.

Vad händer om personalen tappar sin telefon?

Då spärras telefonen omgående och går inte att använda.

Vad händer om det är strömavbrott eller inte finns täckning för mobiltelefonen?

Låsvredet drivs med batteri som håller ungefär två år. Hemtjänstpersonalen får i god tid innan batteriet tar slut en signal om det. För att öppna dörren krävs varken nätspänning eller mobiltelefontäckning.

Måste jag byta nyckel?

Nej. Det är bara vredet som byts ut. Låscylindern är kvar. Du använder din vanliga nyckel även i fortsättningen.

Kommer jag att få tillbaka mina nycklar efter att jag fått det nya låsvredet?

Hemtjänsten kommer att ha kvar en nyckel för säkerhets skull. Den förvarar vi inlåst i ett skåp i hemtjänstlokalen.

Vad händer om jag flyttar eller säger upp min hemtjänst?

Då tar vi bort låsvredet och monterar tillbaka ditt gamla lås.

Måste jag ha det nya låsvredet?

Nej, det är helt frivilligt.

Påverkar det min hemförsäkring?

Nej, detta förändrar inte försäkringsskyddet (skalskyddet) i hemmet. Ditt gamla lås finns kvar som det var innan vi installerade det nya låsvredet.

Försäkringsbolaget brukar i allmänhet godkänna själva låset som finns på dörren och inte vad som styr låset. Ingen förändring görs på befintligt installerat lås och skalskyddet förblir därmed oförändrat. Det gamla låset sitter kvar och fungerar precis som tidigare.

Ett motordrivet vred monteras på insidan. Det styrs via tjänstetelefon via krypterad ”Bluetooth” på banksäkerhetsnivå och med skydd mot inspelning-uppspelning. Försäkringsskyddet (skalskyddet) i hemmet förändras alltså inte.

Handla mat på nätet

Hur fungerar det?

Hemtjänsten kommer hem till dig med en surfplatta. På den kan du se alla varor med bild och innehållsförteckning. Hemtjänstpersonalen hjälper dig att beställa dina varor.

Kan jag få fel varor?

Den risken är väldigt liten eftersom du och hemtjänsten sitter tillsammans vid surfplattan när du väljer och beställer varorna.

Hur betalar jag?

Varje månad skickar matleverantören en faktura till dig på alla dina köp. Om du hellre vill, kan du betala med betalkort (Visa, MasterCard) direkt på leverantörens webbsida. Kortet måste vara aktiverat för handel på nätet.

Måste jag betala någon faktureringsavgift?

Nej, den står Järfälla kommun för.

Måste jag betala för packningskostnaden?

Nej, den står Järfälla kommun för.

Måste jag göra mina inköp via internet?

Nej, det är frivilligt att delta i projektet.

Hur levereras varorna hem till mig?

Dina varor kommer med en kyl- och frysbil. Chauffören bär in kassarna till dig och ställer dem där du vill ha dem.

Vad händer om jag inte kan öppna dörren själv?

Om du inte kan öppna dörren eller packa upp varorna själv, tar din hemtjänst emot varorna tillsammans med dig.

Vad händer om jag inte är hemma när varorna kommer?

Då åker de tillbaka till leverantören.

När måste beställningen vara gjord för att jag ska få mina varor dagen efter?

Du måste beställa före klockan 13.00.

Finns det ekologiska varor?

Ja, ungefär en femtedel av alla varor är ekologiska.

Måste jag ha en e-postadress?

Nej, det behövs inte.

Kan jag skicka med mina pantburkar och pantflaskor?

Ja. Ersättningen skänks till BRIS (Barnens rätt i samhället).

Vad händer om min vara är slut?

Är en vara slut, visas den som gråmarkerad med texten "Snart i lager". Den går då inte att beställa.

Är en vara slut men går trots detta att beställa, försöker leverantören att ersätta den med en likvärdig vara. Om ersättningsvaran är dyrare, betalar du ändå det billigare priset.

Vad händer efter min beställning?

Dina varor plockas och packas på leveransdagen. Leverantörens plockare är utbildade att plocka dina varor på ett så varsamt sätt som möjligt.

Senast uppdaterad: 2018-11-06

Upp

På jarfalla.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?