Innehåll

Om Järfälla servicecenter

I februari 2010 slog Järfälla kommun upp portarna för Servicecenter, som är en av de viktigaste ingångarna till Järfälla kommun för medborgare, organisationer och företag - oavsett ärende.

Om du vill ha svar på en fråga, vill få information om att exempelvis ansöka om bygglov, information om skolvalet eller har frågor om fakturor så kontaktar du ofta Servicecenter. Det går att kontakta oss på flera olika sätt; telefon, e‑post, Facebook eller kom till vår besökslokalen. Vår ambition är att göra det enklare för medborgare, besökare och företag att få bra och snabb service.

Servicecenter tar alltså emot din fråga eller ditt ärende och ger direkt svar eller service om det är möjligt. Om ärendet är mera komplicerat vidarebefordrar servicecenter frågan till en specialist på området inne i den kommunala organisationen.

Vi är indelade i specialistgrupper

Hos oss jobbar 19 heltidsanställda handläggare och flera timvikarier med att snabbt och smidigt lösa de ärenden och frågor som kommer in. Vi jobbar i team som är specialister på olika områden i kommunens verksamhet. Genom att svara på ett antal knappvalsfrågor när du ringer till oss ser vi till att du kommer fram till en person som kan svara på just din fråga. Skickar du epost eller fyller i ett formulär på webben så hamnar ditt ärende direkt hos rätt grupp.

Svarsgruppen Stöd och omsorg
Svarar på och hanterar alla frågor som rör Socialförvaltningens verksamhet, vi utför också färdtjänstutredningar åt Region Stockholm. Vi som jobbar här är utbildade socionomer eller har liknande erfarenhet genom tidigare arbete. Äldreomsorgsfrågorna och överförmyndarfrågor hör också till denna grupp.

Svarsgruppen Barn, utbildning, kultur och fritid
Gruppen tar hand om alla frågor som rör barnomsorg, skola, vuxenutbildning, kultur och fritidsfrågor, det är också den här gruppen som bemannar vår besökslokal. När det gäller barnomsorgsfrågor så löser gruppen nästan 95% av alla frågor som kommer in. Att det är en stor inflyttning i kommunen med många barnfamiljer märks särskilt mycket för den här gruppen.

Svarsgruppen Bygga och bo
Gruppen hanterar alla ärenden som gäller Bygg- och miljöförvaltningens frågor, även frågor om kommunens samhällsbyggande och Företag Direkt tas om hand här. Då det byggs en helt ny stad och det är en stor inflyttning i kommunen så blir det mycket frågor inom de områdena.

Ledningsgruppen
Vi är två gruppchefer, en enhetschef och en systemförvaltare och utbildningsansvarig. Vi ska se till att vi uppfyller vårt uppdrag och att vi når våra mål: Trevligt, Trovärdigt och Tillgängligt.

Våra mål
Vi mäter kundnöjdhet genom enkäter efter kontakt. Vi vill att minst 90% ska vara nöjda med vår service. Vi ska vara tillgängliga och har ett mål att minst 90% ska komma fram till oss. Vi har som mål att lösa 70% av de frågor som kommer in till oss, lösningsgraden beror väldigt mycket på vilken typ av fråga det är. Vissa frågor ska vi inte kunna lösa men vi ska se till att underlaget för handläggaren på förvaltningen är så bra som möjligt så att det är enkelt att fortsätta handlägga frågan.

Samarbete med förvaltningarna
Alla som jobbar på Servicecenter som Servicehandläggare har ett kontaktansvar hos den förvaltning man jobbar för. I möten går vi igenom statistik, informationsutbyte och förbättringar. Ledningsgruppen träffar ledningsgrupper på förvaltningarna för samverksansmöten där vi pratar om utveckling och

Våra system
Vi arbetar idag i ärendehanteringssystemet Artvise. Andra verksamhetssystem vi jobbar med är Edp, Edlevo, Lifecare, Raindance, ByggR mfl.

Kontakta servicecenter

Fakta om servicecenter

Servicecenter startades 2010.

19 handläggare jobbar med att hantera frågor och ärenden.

Vi är indelade i 3 specialist-team

2021 hanterade vi drygt 111 000 ärenden.

Text

Text

Senast uppdaterad:

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.



Upp