Kontakta oss

Kontakta våra ser­vice­handläggare som svarar på dina frågor och hjälper dig direkt med ditt ärende. De tar även emot dina synpunkter om du missnöjd med hur vi sköter våra åtaganden.

Ring till oss: 08‑580 285 00

Hur kontaktar jag kommunen akut på kvällar och helger?

Ring till servicecenter på telefon 08-580 285 00 om det är en akut situation. Om servicecenter har stängt så läser vi upp hur man kontaktar jouren för de olika verksamheterna. Dessa jour­nummer gäller vid akuta händelser efter kontorstid.

Akuta avloppsstopp och vattenläckor
Ring Södertörns larmcentral på 08-721 23 37

Akuta problem med vägar, gatubelysning och vatten
Ring 08-721 23 37

Socialjouren
Ring 010-444 05 00

Fel på kommunens fastigheter
Ring 08-721 23 37

Energiverkets ledningsnät
Ring 020-88 00 22

Akut tömning av slamtank
Ring 08-35 63 27

 

 

Hur får jag snabbast svar eller hjälp?

Det snabbaste sättet är att ringa direkt till servicecenter på 08‑580 285 00 eller besöka oss på gatuplan vid Riddarplatsen 5 i Jakobsbergs centrum. Du kan också använda kontakt­formuläret för att skriva in din fråga. Du får svar så fort som möjligt, oftast får du ett första svar inom två arbetsdagar.

Hur kontaktar jag en specifik person?

Du kontaktar servicecenter så hjälper vi dig att komma rätt. Om ditt ärende kräver en specifik handläggare så ser vi till att ni får kontakt med varandra. Många gånger kan också servicecenter hjälpa dig direkt vid första kon­takten, naturligtvis beroende på vad ärendet gäller.

Servicecenter är bemannat med socionomer, ingenjörer, förskollärare, jurister med flera för att i största möjliga mån kunna svara och hjälpa till. Handläggarna i service­center har också tillgång till de flesta av kommunens IT-system och kan i de flesta fall hjälpa dig och lösa frågan.

Var hittar jag kontakt­uppgifter?

I Järfälla kommun har vi valt att endast visa de kontakt­uppgifter där vi kan garantera att någon svarar eller tar emot dig inom rimlig tid. Det innebär att vi i de flesta fall endast visar upp vårt huvud­telefon­nummer, vår besöks­lokal på Riddarplatsen 5 samt vår webbadress. Detta efter­som våra handläggare många gånger inte är på plats då de utför sina arbets­uppgifter ute på hembesök, i våra klassrum eller ute på våra gator och parker. För att vara riktigt säker på att du når fram till oss i Järfälla kommun så finns servicecenter.

Ta kontakt med servicecenter som hjälper dig att komma rätt. Du kan ringa, besöka eller skriva till oss, så hjälper vi till att antingen lösa ditt ärende eller sätta dig i kontakt med rätt enhet eller person.

Har inte kommunen en växel?

Jo, om man kontaktar Järfälla kommuns servicecenter och trycker på knappval 9 så kommer du till vår växel (allmänna frågor). Vi vill alltid försöka hjälpa dig med eventuella frågor, så oftast frågar vi vad saken gäller. Kanske kan vi hjälpa dig direkt?

Vad gör servicecenter?

Servicecenter svarar på dina frågor och hjälper till inom kommunens alla verksam­hets­områden. I service­center arbetar socionomer, ingen­jörer, förskollärare, jurister med flera för att i största möjliga mån kunna svara på dina frågor och ge dig bästa möjliga service. Ibland kan inte servicecenter hjälpa dig, men då ser vi till att du får kontakt med rätt enhet eller handläggare.

Vad har kommunen för adress?

Vill du besöka kommunen så är adressen Riddarplatsen 5 i Jakobsberg, där ligger vår besökslokal.

Om du vill skriva till kommunen så är postadressen för brev:

Järfälla kommun
177 80 Järfälla

Snabbaste sättet att skriva till kommunen är via vårt webb­formulär som du hittar här. Där kan du starta ett ärende, felanmäla, klaga eller ställa en fråga.

Vad har kommunen för organisations­nummer?

Kommunens organisations­nummer är 212000-0043.

Upp

På jarfalla.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?