Innehåll

Personligt brev när du söker jobb

När du söker jobb presenterar du din yrkesbakgrund och utbildning i ett CV. Men du behöver oftast även skicka ett brev som berättar varför just du söker jobbet.

Det är lätt att skriva för mycket i den här typen av brev. Därför kan det vara klokt att hålla brevet ganska kortfattat. Du ska berätta varför du passar för jobbet, att du är intresserad av positionen och kort om vem du är.

Målet är att få arbetsgivaren intresserad av dig och vilja veta mer, och tillsammans med informationen i ditt CV får du förhoppningsvis ett svar och kan sedan visa fler av dina sidor då du blir kallad till intervju.

Så skriver du ett bra personligt brev

Läs noggrant på om arbetet: vilka meriter som krävs i form av utbildning och arbetslivserfarenhet. Skriv hur du hittade jobbet och vilken position det gäller. Det kan vara på LinkedIn, via en kompis eller något annat. Har inte arbetsplatsen annonserat en ledig position skriver du att du känner till företaget, har hört väl om dem och att du är intresserad av att arbeta där.

Berätta varför du passar för arbetet och vilka meriter du har. Välj ut de viktigaste meriterna – de som du tycker passar bäst in på jobbet du söker – och lägg fokus på dem.

Senast uppdaterad:

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.



Upp