Kontakta oss

Här finner du svar på de vanligaste frågorna till kommunen just nu. Du kan också kontakta våra servicehandläggare som svarar på dina frågor och hjälper dig direkt med ditt ärende.

Vad gör Servicecenter?

Servicecenter svarar på dina frågor och hjälper till inom kommunens alla verksamhetsområden. I Servicecenter arbetar socionomer, ingenjörer, förskollärare, jurister med flera för att i största möjliga mån kunna svara på dina frågor och ge dig bästa möjliga service. Ibland kan inte Servicecenter hjälpa dig, men då ser vi till att du får kontakt med rätt enhet eller handläggare.

Hur kontaktar jag kommunen?

Antingen ringer du till Servicecenter på 08-580 285 00 eller så kan du skriva ditt ärende i kontaktformuläret som du hittar här. Servicecenter kommer sedan att svara dig eller skicka ditt ärende vidare till rätt enhet. Du bör få ett första svar inom två arbetsdagar.

Hur kontaktar jag kommunen vid en akut händelse på kvällar och helger?

Ring till Servicecenter på telefon 08-58028500 om det är en akut situation. Om Servicecenter har stängt så läser vi upp hur man kontaktar jouren för de olika verksamheterna. Dessa journummer gäller vid akuta händelser efter kontorstid.

Vid fel på kommunens fastigheter, ring 08-721 23 37

Energiverkets ledningsnät, ring 020-88 00 22

Akut tömning av slamtank, ring 08-35 63 27

Akuta problem med vägar, gatubelysning och vatten, ring
08-721 23 37

Socialjouren, ring 08-44 44 504


Hur får jag snabbast svar/hjälp?

Det snabbaste sättet är att ringa direkt till Servicecenter på 08-580 285 00 eller besöka oss på gatuplan vid Riddarplatsen 5 i Jakobsbergs centrum. Du kan också använda kontaktformuläret för att skriva in din fråga. Du får svar så fort som möjligt, oftast får du ett första svar inom två arbetsdagar.

Hur kontaktar jag en specifik person?

Du kontaktar Servicecenter så hjälper vi dig att komma rätt. Om ditt ärende kräver en specifik handläggare så ser vi till att ni får kontakt med varandra. Många gånger kan också Servicecenter hjälpa dig direkt vid första kontakten, naturligtvis beroende på vad ärendet gäller.

Servicecenter är bemannat med socionomer, ingenjörer, förskollärare, jurister med flera för att i största möjliga mån kunna svara och hjälpa till. Handläggarna i Servicecenter har också tillgång till de flesta av kommunens IT-system och kan i de flesta fall hjälpa dig och lösa frågan.

Var hittar jag kontaktuppgifter?

I Järfälla kommun har vi valt att endast visa de kontaktuppgifter där vi kan garantera att någon svarar eller tar emot dig inom rimlig tid. Det innebär att vi i de flesta fall endast visar upp vårt huvudtelefonnummer, vår besökslokal på Riddarplatsen 5 samt vår webbadress. Detta eftersom våra handläggare många gånger inte är på plats då de utför sina arbetsuppgifter ute på hembesök, i våra klassrum eller ute på våra gator och parker. För att vara riktigt säker på att du når fram till oss i Järfälla kommun så finns Servicecenter.

Därför tar du först kontakt med Servicecenter som hjälper dig att komma rätt. Du kan ringa, besöka eller skriva till oss, så hjälper vi till att antingen lösa ditt ärende eller sätta dig i kontakt med rätt enhet eller person.

Har inte kommunen en växel?

Jo, om man kontaktar Järfälla kommuns Servicecenter och trycker på knappval 9 så kommer du till vår växel (allmänna frågor). Vi vill alltid försöka hjälpa dig med eventuella frågor, så oftast frågar vi vad saken gäller. Kanske kan vi hjälpa dig direkt?

Vad har kommunen för adress?

Vill du besöka kommunen så är adressen Riddarplatsen 5 i Jakobsberg, där ligger vår besökslokal.

Om du vill skriva till kommunen så är postadressen för brev: Järfälla kommun, 177 80 Järfälla.

Snabbaste sättet att skriva till kommunen är via vårt webbformulär som du hittar här. Där kan du starta ett ärende, felanmäla, klaga eller ställa en fråga.

Vad har kommunen för organisations­nummer?

Kommunens organisationsnummer är 212000-0043.

Vi svarar på dina frågor

Våra servicehandläggare svarar på dina frågor och ärenden.