Innehåll

Säg hej till Järfällas nya chattbot!

Nu lanserar Järfälla sin nya chattbot, en digital assistent som är tänkt att hjälpa våra invånare och besökare med ärenden genom att ge snabba och effektiva svar på vanliga frågor.

Chattboten är fortfarande i ett tidigt skede av sin utveckling, men ska på sikt bli en smart lösning för att effektivisera vår service och ska hjälpa invånarna att hitta rätt på kommunens webbplats.

Vad är en chattbot?

En chattbot är som en digital assistent som är programmerad att svara på dina frågor och ge dig hjälp när du behöver det. Det är som att ha en snabb och effektiv kommunikationskanal med kommunen när du behöver hjälp med dina ärenden.

Vad kan Järfällas chattbot göra för dig?

Chattboten är utformad för att hjälpa dig med de vanligaste frågorna och problemen du kan stöta på när du söker information om kommunala tjänster. Boten kan hjälpa dig att:

  • Hitta de tjänster och e-tjänster som kommunen erbjuder
  • Ge dig snabba svar på vanliga frågor om kommunala ärenden
  • Ge dig vägledning på kommunens hemsida

Men hallå, chattboten svarar ju helt fel?

Vår chattbot är inte helt färdig än, utan har precis gått in i en ny fas av sin utveckling. Det kan hända att vår chattbot inte alltid kan ge ett korrekt svar (ibland ger den faktiskt helt tokiga svar). Det är där vi behöver din och andra besökares hjälp! Genom att ställa frågor lär sig boten vad våra besökare brukar undra och fråga, vilket förhoppningsvis leder till bättre svar. Vi kontrollerar botens svar varje dag för att korrigera eventuella felaktiga svar. Boten tränas också regelbundet upp för att förbättra kvaliteten på svaren.

Så här fungerar det

När du börjar prata med chattboten, kommer den att be dig att ställa en fråga eller skriva in vad du behöver hjälp med. Boten kommer sedan att försöka ge dig ett snabbt och korrekt svar. Ju mer frågor som ställs, desto bättre blir boten på att ge korrekta svar.

Behöver du prata med en riktig person?

Du kan självklart fortfarande prata med en riktig person! Boten är endast här för att hjälpa oss att svara på vanliga och enkla frågor. Chattboten är tänkt som ett komplement till befintliga kanaler och kan hantera enklare ärenden.

Testa att säga hej till vår nya chattbot och få hjälp på ett snabbt och smidigt sätt!

Chattboten är programmerad censurera alla personuppgifter du skriver i chatten, men försök ändå att undvika personuppgifter (personnummer, namn, adress och liknande) när du pratar med boten.

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Om du upplever att webbplatsen inte lever upp till det kan du meddela oss här eller begära ut otillgängligt innehåll i alternativt format.

Läs mer i vår tillgänglighetsredogörelse om du vill veta hur väl vår webbplats uppfyller kraven

Påtala bristande tillgänglighet




Begär att få otillgängligt innehåll levererat i alternativt format

Om du upplever att du på grund av bristande tillgänglighet inte kan ta del av innehåll kan du begära att få detta levererat i ett alternativt format. Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig.



Upp