Förebyggande arbete och hedersrelaterat våld och förtryck
Hedersrelaterat våld och förtryck kan handla om att tvingas gifta sig med någon man själv inte valt, att bli misshandlad för att man har umgåtts med fel personer eller att behöva bevaka och kontrollera ett syskon. Det är ett komplext och allvarligt samhällsproblem som begränsar individers frihet och strider mot grundläggande mänskliga rättigheter.
Barn i Järfälla ska växa upp i ett samhälle fritt från våld
Detta gäller alla barn och unga oavsett kön, religion, sexualitet eller etnicitet. Hedersrelaterat våld är ett viktigt område i vårt våldsförebyggande arbete. Vi vet att hedersrelaterat våld hänger ihop med och förstärks av andra typer av utsatthet och att vi behöver göra satsningar för barns lika rättigheter, motverka rasism och förändra genusnormer för att förebygga våldet. Vi jobbar också strategiskt med kunskapsutveckling för att den som är utsatt ska kunna känna sig trygg att vända sig till exempelvis sin skolkurator eller arbetsgivare och få rätt hjälp.
Järfällamodellen för verksamhetsutveckling mot hedersrelaterat våld och förtryck
För att förebygga och motverka hedersrelaterat våld och förtryck behövs ett långsiktigt våldspreventivt arbete där kommunens olika verksamheter har god kunskap om problematiken och verktyg att kunna agera utifrån sina respektive uppdrag.
Järfällamodellen skapades för att förskolelärare, fältarbetare och utredande socialsekreterare behöver göra olika saker för att förebygga hedersrelaterat våld. Vi möter målgruppen på olika sätt och verkar på olika preventionsnivåer.
Genom Järfällamodellen får deltagande varje verksamhet rutiner och arbetssätt på plats, men också en gemensam kunskapsbas. Målet är att alla verksamheter i Järfälla bidrar i arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck.
Såhär går Järfällamodellen till
Steg 1
Alla deltagare går Webkurs heder för att få en gemensam kunskapsbas.
Steg 2
Arbetslaget får en riktad och fördjupande utbildning som är anpassad efter verksamhetens behov.
Steg 3
Stöd i att ta fram rutiner och arbetssätt för det förebyggande arbetet och/eller för upptäckt och att implementera dessa i ordinarie arbete.
Steg 4
Uppföljning för att säkerställa att utbildning och rutiner/arbetssätt uppfyllt sina syften och utforska behov av ytterligare insatser.