Bouppteckning
När någon avlidit ska de som ingår i dödsboet göra en bouppteckning. Det innebär att man går igenom och gör en skriftlig sammanställning av den avlidnes och den efterlevandes tillgångar och skulder.
Normalt ska en bouppteckning göras inom tre månader från dödsfallet och därefter skickas till skatteverket för registrering.
Hjälp med att göra en bouppteckning
Om man anlitar professionell hjälp med bouppteckningen, till exempel en begravningsbyrå eller juridisk byrå, får man all hjälp där.
Göra en bouppteckning själv
Gör man bouppteckningen själv behöver man läsa skatteverkets broschyr och använda deras blankett för bouppteckning. Via länken nedan, Skatteverkets information och blankett för bouppteckning, kommer du till Skatteverkets webbplats med broschyren och blanketten för bouppteckning.
Skatteverkets information och blankett för bouppteckning
Dödsboanmälan
Om den avlidne saknar tillgångar eller om den avlidnes tillgångar inte räcker till annat än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet kan bouppteckningen eventuellt ersättas av en så kallad dödsboanmälan.
Kontakta dödsboutredaren
Kontakta kommunens dödsboutredare via servicecenter, telefon 08-580 285 00 (tonval 1).