Trygghetslarm
Med trygghetslarm får du snabbt och enkelt kontakt med personal när du behöver akut hjälp hemma. Du har tillgång till hjälp alla dagar i veckan.
Information till dig som har trygghetslarm
Under perioden 14 oktober till 31 december 2024 kommer tekniker från kommunens underleverantör Tunstall att kontakta alla brukare som har trygghetslarm i Järfälla kommun.
Anledningen är att du ska få din trygghetstelefon och brandvarnare utbytt till senaste tekniken – för din trygghets skull.
Så går det till:
Först blir du uppringd av en tekniker från Tunstall för att komma överens om en tid för hembesök som passar dig. Tunstall ringer från telefonnummer 070-464 86 15.
Teknikern som sedan ringer på hemma hos dig har arbetskläder med Tunstalls logga på, och ska bära synligt tjänste-ID.
Det är Järfälla kommun beslutat om bytet, och den trygghetstelefon du kommer att få kallas Tunstall Digital Lifeline.
Teknikern kommer också att sätta upp en ny brandvarnare hos dig som är kopplad till ditt trygghetslarm. När du behöver larma kommer du att trycka på din larmklocka precis som vanligt.
Vid frågor, kontakta servicecenter:
E-post: kontakt@jarfalla.se
Telefon: 08-580 285 00
Så fungerar trygghetslarm
- Larmet består av en larmklocka som du bär runt handleden eller i ett band runt halsen.
- När du behöver hjälp trycker på larmknappen. Då ringer du automatiskt upp en larmcentral. Där finns personal som svarar dygnet runt. Personalen kommer hem till dig så fort som möjligt.
- Du kan larma överallt i din bostad men inte utomhus. Larmklockan är vattentät.
- Larmet är mobilt och kopplas in i ditt eluttag. Du behöver inte ha ett abonnemang för fast telefoni.
Så ansöker du om trygghetslarm
Ansök via e-tjänsten bistånd och hjälp eller blanketten Bistånd enligt SoL som finns i e-tjänsten.
Ansök om trygghetslarm - e-tjänst och blankett
Om du behöver hjälp med att ansökan, kontakta din handläggare eller Servicecenter.
Telefon: 08-580 285 00, tonval 1.